Sunday 14 December 2014

China - Shangri La - Episod 5 - Meili Snow Mountain @ Mt Kawa Karpo - Akhirnye Puncak Gunung ini berada Di Depan Mata Keme

Assalamua'laikum Warohmatullah kepada semua Pembaca

Semoga perjalanan hidup kita di dunia ini sentiasa dalam rahmat Tuhan Yang Maha Penyayang. Aameen...

Keindahan puncak Gunung Kawa Karpo yang diliputi salji disimbah mentari senja.

Selesai urusan membeli tiket bas untuk ke Deqin dengan harga RMB 67.00 sehala seorang, keme pun scan beg dan duduk di tempat menunggu. Minum dan makan apa yang ade dalam beg saja. Cukup la untuk bekalan hari ni. Tahap kebersihan tandas awam di stesen bas ni sangat teruk. Nasib baik keme dah makan dulu baru cari tandas. Terdapat bekalan air di dalam takungan besar diluar tandas. Pun begitu ia tidak dimafaatkan untuk menjaga kebersihan tandas awam ni. Keme terpaksa buat pembersihan dulu kat tandas yang keme nak guna dengan menggunakan air yang tersedia di dalam takungan tersebut sebelum keme dapat menggunakan tandas itu dengan selesa. Teruk sungguh perangai pengguna di sini. Keme tak sanggup nak menceritakan keadaan tandas kat sini, takut kome hilang selera makan...hehe..Elok kome datang dan rasai pengalaman itu sendiri!!! Aspek kebersihan tak dijaga langsung. Macam ade tempat penjaga tandas kat luar pintu tu, tapi batang hidung pun tak nampak, kalau tidak mau jer keme buat syarahan awam sekejap...hehe..Bila tengok tandas dah keme cuci bersih, baru ade mood nak menggunakannya.

Stesen bas ni juga menyediakan tong sampah seperti di dalam gambar atas, tapi bukan sekadar untuk buang sampah...Ia lebih kepada tempat untuk meludah dan mengeluarkan kahak memasing...Keme tak sanggup nak tengok...menjijikkan dan keme rase nak muntah bile dengor deme mengahak...

Tepat jam 12:30 pm, keme naik bas untuk ke Deqin. Majoriti yang naik bas ni adelah pelancong samada dalam negara dan luar negeri. Sepanjang laluan di pergunungan ni, pemandangan amat amatlah cantik. Pertama kali keme dapat merasai pengalaman begini, walau mata mahu sahaja di katup, keme kuatkan semangat untuk menghayati keindahan alam buana kerana tak mungkin keme akan dapat kembali lagi ke sini dimasa akan datang. Jadi setiap masa yang keme ade di dalam bas ni, keme gunakan untuk mensyukuri akan nikmat ciptaan Ilahi dengan bermakrifatullah akan kekuasannya mencipta pergunungan yang sungguh memukau pandangan mata.

Bas Ekspres dari Shangri La ke Deqin. 

Bas tak penuh dan kebanyakan penumpang memilih untuk duduk di tepi tingkap termasuklah kami, Kesemua penumpang adelah pelancong. Keme kongker di hujung kiri dan buddy di hujung kanan semata2 untuk menghayati keindahan kawasan pergunungan di sini. Cuace amat baik sepanjang perjalanan kami dan keme tak dapat nak ungkapkan dengan sebaik2 perkataan disini untuk menggambarkan betapa cantiknya kawasan pergunungan di Shangri La ni. Apa yang keme boleh bagitahu kepada pembaca semua ialah sekiranya kome ade kesempatan daripada segi masa, kewangan, tenaga dan kesihatan yang baik, datang lah ke sini untuk menyaksikan sendiri pergunungan dan kehidupan yang terdapat di sini. Juga keme tidaklah pandai menggunakan kamera untuk merakam keindahannya. Hanya memori yang masih dapat mengilustrasikan apa yang nampak di depan mata.


Terdapat padang rumput yang sangat luas di kawasan pergunungan yang berketinggian antara 3200 meter - 3500 meter dari aras laut. Ternakan yang teradapat di padang rumput ni yang keme nampak ialah kuda dan yak.  ( Yak adalah spesis lembu gunung yang mempunyai bulu yang tebal dan panjang serta tubuhnya lebih besar daripada kerbau ). Juga terdapat tanaman jagung. 


Setelah lebih 2 jam perjalanan, bas berhenti seketika di suatu perhentian untuk penumpang2 makan, meluruskan pinggang dan ke tandas.
Apabila berada di kawasan pergunungan yang tinggi, tiada lagi pokok2 yang tinggi dan rendang di laluannya. Apa yang ade hanyalah pokok2 renek yang mampu bertahan dalam cuaca sejuk di altitude tinggi dan juga gunung2 berbatu.

Sampai di suatu tempat di ketinggian antara 3300m - 3500m lebih kurang, di tepi jalanraya, di kelilingi puncak2 gunung yang berceracak kiri dan kanan, tetiba bas membrek. Keme tersentak. Lihat keliling apa dah jadi. Tak de apa2 pun terjadi, cuma pemandu bas memberi kesempatan kepada penumpang2 yang kesemuanya pelancong turun menikmati keindahan puncak gunung yang diliputi salji di hadapan kami.

Adelah dalam 10 minit kami diberikan masa untuk keluar dan ambil gambar. Masa turun bas ni la keme rase pening, terhuyung hayang rase badan. Tapi keme cuba mengawal keadaan diri agar tidak kelihatan mabuk...mabuk ??? hahaha.... Rupa-rupanya keme dah kena " altitude sickness ". Itu orang seberang Laut Bering kata.. keme kate mabuk gunung jer...Baru ler keme tahu sekarang bagaimana rase mabuk gunung. Kome nak rase ? Pegi panjat banjaran gunung yang ade salji dan dok lelama kat situ...

Puncak Gunung Baima yang diliputi salji. Patut la pemandu bas tu turunkan kami seketika disini agar kami dapat mengambil gambar berlatar belakangkan gunung Baima yang diliputi salji ni. Keme klik jer butang kamera dalam keadaan terhuyung hayang tu.

Tapi nak suruh kami naik semula ke dalam perut bas tu susah la sikit kan..Makan masa...Liat nak naik semula. Drebar bas terpaksa membunyikan hon berkali2 memaksa kami semua naik. Sapa suruh bagi turun tadi kan...kan...kan.kan, kan dah payah nak suruh kami naik balik..hehe....

Tak lama lagi keme akan sampai ke Degin. Jalanraya dalam gambar di atas adalah di lereng puncak gunung menuju Deqin. Hanya batuan gunung jer yang ade. Di Yunnan ni keme perhatikan, tak kira la betapa tinggi pun pergunungan nye, jalinan jalaraya nya dibina sehngga ke puncak. Elok pulak tu siap ber tar dan kebanyakannya mempunyai 2 lorong untuk memudahkan kenderaan berselisih tanpa perlu berhenti. jalan tepi gaung pun okay jer bagi deme. Macam tak tercapai dek akal keme memikiorkannye. Jalinan jalanraya disepanjang lereng di pergunungan tersebut dapat menghubungi dari satu pergunungan ke pergunungan yang lain. Itu lah China. 

Pukul 4.30 petang lebih kurang, keme sampai di Deqin. Sebuah bandar di kaki pergunungan. Dari atas gunung dah nampak bandar ni di bawah. Pemandu bertanye kami yang turun bas ni adekah semua akan ke Feilai @ Feilaisi, ramai rupanya menuju ke destinasi yang sama. Terima kasih kepada seorang pelancong tempatan yang bernama Linda,fasih berbahasa Inggeris yang dapat membantu kami dan memudahkan pejalanan ke sana. Dia lah juga yang membantu kami berkomunikasi dengan penduduk tempatan. Oleh kerana kami ramai, maka deme telah mencari sebuah bas yang boleh menghantar kami semua ke sana. Tapi kami perlu tunggu sekejap sementara deme mencari bas tersebut.

Stesen bas ekspress di Deqin. Menunggu bas untuk ke Feilai area bersama2 pelancong2 yang lain.

Setelah menunggu lebih kurang 20 minit, bas untuk membawa kami ke Feilai pun sampai. Ia mengambil masa lebih kurang 10 minit sahaja untuk keme mengakhiri perjalanan yang panjang selama hampir 22 jam bermula dari Kunming petang semalam... Perjalanan yang memenatkan badan tetapi memberikan 1001 pengalaman. Pelbagai ilmu secara langsung yang keme dapat di dalam Universiti Kehidupan dalam pengembaraan ini.  

Bas persendirian yang membawa kami ke Feilai area dengan tambang hanye 5 yuan. Nasib baik ade Linda yang fasih berbahasa Inggeris membantu memudahkan urusan kami. 

Ni la hostel yang keme menginap malam tu. RMB 140 semalam. Nama hostel ni keme tak tahu sebab tak de langsung tulisan roman yang keme boleh eja...

Kesemua kami yang naik bas tadi menginap di hostel yang sama samada di dormitory atau di bilik persendirian. Keme biasa la kan, akan pilih dok kat bilik pensendirian, Lebih privacy kata orang Glasgow. Senang nak tunggang terbalik dalam bilik tu kan. Harga bilik yang ditawarkan adalah dalam lingkungan bajet keme dan mampu bayor..hehe.  Keme cukup kagum dengan kemudahan internet di sini. Walau jauh terpencil di tengah2 pergunungan, kemudahan internet nya tiptop. wifi nye laju, boleh berwasap, cuma tak boleh akses muka buku jer. kehkehkeh.....

Keadaan bilik yang cukup selesa. Ade semua kelengkapan asas terutamanya "hot blanket", bilik air yang lengkap dan ade ayor panas, tv yang tak sempat keme tengok. Juga cerek leterik. Diluar bilik keme disediakan komputer dan kemudahan internet. Juga tak sempat keme nak duduk ngadapnye sebab dok kat dalam bilik pun ade wifi, lebih enak dibaluti selimut panas tu dan keme tak sanggup nak dok kat luar tu memalam bute dengan cuace yang sejuk beku.

Ini la rupa paras Feilai Area. Asalnye ia adalah kawasan pergunungan yang menempatkan rumah ibadat penganut buddha dan lebih dikenali sebagai Feilai Temple. Namun disebabkan kedudukannya yang strategik mengadap Meili Snow Mountain, dan laluan untuk ke Yubeng Village, ia telah dibangunkan sebagai kawasan pelancongan. Banyak hotel, motel, hostel dan segala jenis tel dibangunkan di lerengnye. Ikutla kemampuan dan citerasa kome untuk memilih penginapan yang kome suka. 

Puncak gunung Kawa Karpo @ Meili Snow Mountain.

Dah selamat daftar masuk bilik, rehat2 kejap, luruskan pinggang, buang beban belakang, rase2 dulu kepanasan ayor dalam bilik ayor tu...cari arah kiblat dan bersujud lah. Hari pun dah melebihi 6.00 petang. Badan rase letih dan kepala sedikit berpusing akibat mabuk gunung yang tak abih lagi, kalau masuk dalam selimut ni mau terlajak sampai besok pagi ni nanti...Tak boleh jadi ni...Buddy hilang entah ke mana..lupa nak tanye. 

Senja di pergunungan 

Akhirnye keme keluor dalam kesejukan senja nak tengok gunung. nampak buddy kat kafe hostel, tengah mengorat Linda ghupernye...Dia suruh keme panjat bukit kat belakang hostel, cantik view gunung dari situ katenye. Keme pun pegi ler jenjalan sebelah belakang, banyak bangunan2 baru sedang dalam pembinaan, Keme pandang ke arah puncak Gunung Kawa Karpo...Peeerrrggghhhhhhhh....cantik giler..sejuuuuk jer mata memandang. tangkap beberapa keping gambor sebelum puncak itu hilang ditelan kegelapan malam. Sejak keme mengembara, inilah perjalanan yang keme rase paling best.

Dah tangkap beberapa keping gambor gunung, keme nak ler jugak tangkap gambor sendiri masukkan muka dalam kamera kan...tapi sapa nak tolong tangkapkan....kendian keme jumpa 2 orang pelancong lain kat area tu tengah menghalakan kamera deme yang lens nye panjang sehasta tu ke arah gunung Kawa Karpo...sah pro punye la kan....keme kabor ke dia minta tolong ambikkan gambor keme, macam segan jer keme nak hulur kamera katik keme tu...macam langit dengan bumi bezanye...tapi nak bergedik...kehkehkeh....

Dah klik beberapa kali, keme ucap sheshe ke dia. Nak cakap lebih2, deme tak gheti cakap omputeh. Sabor jer ler. Keme jalan2 jer kat area tu sampai gelap. Cuaca makin sejuk. Tak tahan ler pulak. Cepat2 panjangkan langkah turun bukit tu masuk bilik bungkus masuk dalam selimut....eerrrrrr...menggigil.....

Kat Feilai ni tak de restoran makanan halal. Jadi keme makan jer bekalan yang keme bawa. Sekadar dapat menahan lapar dan dahaga. Kenyang tu idok ler. Dengan adenye kopi 5 dalam 1 yang keme angkut dari Malaya, dapatlah tahan otak sikit daripada memberontak dan menghasut perut sama. Keme tak dapat nak berikan informasi di sini samade di Deqin terdapat restoran halal ataupun tidak kerana keme hanye singgah di perhentian bas ekspres sahaja dan tak keluor ke pekannya berjalan2. 

Demi merealisasikan sebuah impian, sanggup meredah kesejukan cuaca gunung yang mencucuk kulit sehingga ke tulang untuk merakam keindahan mentari pagi membakar puncak gunung bersalji.

Pukul 6.30 pagi keme dah bersiap untuk keluor ke tepi jalanraya, ramai juga manusia yang sama2 memeriahkan suasana di tepi gunung ni. memang itu pun tujuan utama ke sini. Ade yang bawa kemera macam keme, setakat klik ala2 jer dan majoritinye membawa kamera dslr dengan lens panjang sedepa juga bersama tripod masing2. Lepas tu cacak lah tripod tu kat tepi2 jurang tu ngadap puncak gunung Kawa Karpo. Tunggu matahari muncul.  

Awan cukup tebal hari ni dan keme serta semua jurugambar pro, separa pro dan amatur sedikit kecewa apabila awan itu menyelubungi keseluruhan puncak bersalji dari menerima pancaran matahari secara langsung dan kami gagal untuk merakam detik bersejarah tersebut. Keme dengar cerita bahawa terdapat jurugambar2 professional ni menunggu sehingga beberapa hari di Feilai ni semata-mata nak merakam detik tersebut. Walau pun awan tu tebal, nampak jugak la puncak bersalji tu disimbah mentari seolah-olahnye puncak itu terbakar. Cantik sangat bila tengok secara langsung didepan mata. 


Sementara nak nunggu matahari membakar gunung bersalji tu, keme tengok penghuni lain yang memilih penginapan yang terus boleh nampak puncak gunung dari dalam bilik deme ajer. Deme punye lensa kamera memasing tu dia...seram tengok...macam yang untuk teropong burung tu..panjang gile lensanya...dasyat sungguh.. Keme tak tau la berapa harga bilik untuk hotel yang mengadap puncak terus ni. Mahal la kot...Sepanjang jalan di Feilai ni berlambak hotel, semua nya hotel dan yang seangkatan dengannye la. Pas tu restoran tak halal kat bawah.

Tak kira la nak pandang ke arah mana, tengok terus ke depan adalah puncak gunung, tengok ke bawah ade perkampungan dan pemandangan lurah pergunungan yang cantik...Sejuk pun sanggup tahan kan.


Hari dah mula cerah, tapi puncak masih dilitupi awan tebal...kecewa deme

Seorang jurugambar cuba sedaya upaya mendapatkan gambar puncak gunung yang terbaik untuk dirinya pagi ni. Tak nampak gaya awan tu akan berarak pergi dari meyelimuti puncak gunung Kawa Karpo tu.

Dari Feilai ni juga kome boleh meneruskan perjalanan ke Yubeng Village dimana perkampungan terpencil ini terletak di kaki gunung Kawa Karpo. Di sana kome boleh mendaki gunung ni jika berminat dan melihat glacier dari jarak dekat. Terdapat kawasan air panas dalam laluan ke sana. 

Sekiranya pelancong berminat untuk ke perkampungan tersebut, kalau tak silap keme, pelancong perlu menaiki mini van sehingga ke kawasan air panas dulu selama 2 jam perjalanan lebih kurang. Kosnya dalam 20 yuan seorang. Dari sana perlu berjalan kaki memanjat kawasan pergunungan selama 5-6 jam untuk sampai ke perkampungan tersebut. Tiada kenderaan bermotor yang memasukinye melainkan kome perlu berjalan kaki sahaja. Apabila pelancong sampai di perkampungan Yubeng ni, pelancong perlu bermalam di sana dan meneruskan perjalanan balik keesokan harinya. Tapi daripada cerita dan maklumbalas yang keme dengor, pemandangan gunung Kawa Karpo di atasnya serta glacier di kawasan tersebut memang sangat cantik. Berpuluh kali lebih cantik dari Felaisi ni. Keme tak sanggup nak buat aktiviti tu memandangkan tidak mempunyai bekalan makanan halal yang mencukupi. Mau menggeletor tahap kritikal lutut keme karang. hehe... 


Mandang ke bawah ni pun dah menggeletor buku lali keme...baru acah jer tu...hihi

Bila matahari dah naik sepenuhnya dan menerangi keseluruhan kawasan Feilai ni, kami pun beredar ke bilik masing2. Masak ayor panas, bancoh kopi dan oat segera untuk bersarapan. Sejuk2 ni perut cepat betul menyanyi. Kendian kami kemas beg untuk meninggalkan kawasan Feilai ni menuju ke Shangri La semula.

Di hadapan Feilai Temple. Kawasan di bahagian dalam temple ni juga merupakan tempat yang amat strategik untuk melihat ke puncak gunung Kawa Karpo dan merakamkannya di memori kamera. TETAPI untuk masuk ke dalam ni akan dikenakan bayaran sebanyak RMB 80.00. Keme idok ler nak ngabih kan duit kat situ. Keme cari jer lereng2 yang yang bersesuaian di sepanjang jalan tersebut. Cuma perlu usaha dan jalan la sikit. Tu jer...

Dalam pukul 9.00 pagi , kami keluor dan menunggu bas yang diaturkan oleh Linda untuk membawa kami semula ke bandar Deqin. Free jer. Tapi bas tu penuh la. 10 minit jer nak turun semula ke bandar tu. Kami dihantar terus ke perhentian bas ekspress. Semua yang turun berebut nak ngejor kaunter tiket bas ekspres di tingkat 2 bangunan. Kami beli tiket bas pukul 9.30 pagi. Memang tak sempat la nak jalan2 di bandar Deqin ni.

Pemandangan pergunungan yang ditumbuhi pokok2 renek. Warna dah mula berubah merah kuning kerana dah masuk musim luruh.

Sekian
Selamat membaca, semoga terhibur dan bermanfaat sekiranya memerlukan rujukan maklumat dari pengembaraan keme ini.

Semoga bertemu lagi pembaca sekalian di lain siaran untuk pengembaraan keme di lain tempat di dalam wilayah Yunnan ini.

Wassalam

10 comments:

  1. terbaek !...tgh plan2 nak ke sana neh. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Yeop menskodeng ke sini.
      bagus tu, pegi la. tangkap gambor banyak2 dan cantik2,

      Delete
  2. Pergh... 22 jam baru sampai...

    ReplyDelete
  3. bab kebersihan tu yang membuatkan diri fkr banyak kali nak gi ke tak...haish

    ReplyDelete
  4. Itu la warna warni kehidupan...haha... Pegi aje

    ReplyDelete
  5. salam perkenalan..seronok baca blog awak!^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam perkenalan Lisa
      Terima kasih menskodeng ke sini...

      Delete
  6. Pergh.....!!! berjaya membuat kume jelez...sebab kome dah sampei ke tempat yang kume belum sampei....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lama dah peram hasrat ke sini Prof. Alhamdulillah sampai jugak akhirnya

      Delete