Sunday 7 December 2014

China - Kunming - Li Jiang - Shangri La - Episod 4 - Pusat Borong Luosiwan di Selatan Kunming dan juga Perjalanan Yang Panjang di Universiti Kehidupan

Assalamua'laikum Warohmatullah Kepada Pembaca Sekalian

Pemandangan yang memukau mata di pergunungan yang berketinggian 3,200m dari aras laut - dalam perjalanan dari Li Jiang ke Shangri La County.


Hari ni merupakan hari ke-4 keme berjimba2 di Kota Kunming. Rombongan Mak Kiah pulak terpaksa balik semula ke Malaya dengan penerbangan hari ni dan memendekkan percutian mereka memandangkan pesakit tidak menunjukkan tanda2 pemulihan tetapi sebaliknya yang berlaku.

Disebabkan itu, jadual keme sedikit berubah mengikut keadaan semasa. Jadinya pagi ni keme cuma akan dapat membawa rombongan mak Kiah meninjau kawasan yang berdekatan dengan hostel sahaja. 

Pukul 9.00 pagi lebih kurang, kiteorang pun keluor seperti kebiasaan untuk mencari sarapan. Hari ni keme tak pergi ke masjid yang dekat kat hostel tu ( Masjid Yong Ning ) sebab dah dua hari asyik ulang ke situ jer kan. Sebaliknye, keme bawa mereke ke masjid Yixigong pulak. lebih kurang 20 - 30 minit berjalan dari hostel dengan kelajuan yang sedang2 saja. Ni antara masjid yang jauh tapi masih boleh berjalan kaki sahaja dari hostel


Lokasi masjid Yixigong dari hostel melalui Zhengyi Rd.

Melihat deme ni teringat lucunya berinteraksi pasal teh..

Sampai masjid Yixigong, keme bagi salam pada pekerja2 yang peramah tapi tak mampu nak berkomunikasi dalam bahasa yang difahami oleh kedua2 belah pihak. Keme duduk dulu dan tengok keliling, macamana orang lain mengambil pesanan, pilih makanan dan macam2 la gerak geri manusia yang keme perhatikan.

Dengan keramahan yang ditunjukkan oleh pekerja restoran di masjid ni yang selamba badak berbicara dalam bahasa mereka kepada keme, walaupun keme dah kata tak paham, keme pun jawap jugak semula dengan selamba badak dalam bahasa keme, lepas tu masing-masing gelak ketawa sebab sama2 tak paham..kahkahkah....

Keme perhatikan semua orang makan laksa di situ, keme pikior mungkin laksanya sedap kot, keme pun tunjuk kat pekerja tu apa orang lain tengah makan, maknanye keme nak pesan makanan yang sama seperti mereka dengan bahasa isyarat dan badan sekali. DIA PAHAM WEI..!!! keme nak tergelak rase...

Bahan2 untuk melaksa, ikut suker2 hati keme ler nak bubuh apa dalam laksa tu...keme perati jer dulu deme bubuh apa, kendian keme ikut la, hampir kesemua bahan tu keme bubuh...kurang pedas boleh pegi tambah...

Sebelum makan kasi klik butang kamera dulu.
"Klik"- Dah....sambung makan balik

Sambil2 makan tu keme berborak ala2 itik dan ayam dengan pekerja2 kat sini, cakap jer mesti gelak, apa yang digelakkan pun tak tau la, keme tanye teh deme minum tu beli kat mana, deme ingat keme nak minum teh, deme bagi keme cuba, sedap la pulak..tanye lagi beli kat mana, masing2 gelak tak paham...

Akhirnya keme laung kuat2 kat situ tanye " anyone can speak Scotland here", Berpaling la seorang pelanggan kata ye...haha...berjaya taktik keme. Maka keme pun pegi sapa dulu dia dan bertanya sapa namanye. Dia kerja area situ jugak dan selalu datang ke masjid ni bersarapan. Keme minta dia tanye pekerja masjid tu di mana deme beli teh tu, baru lah pekerja2 tu gelak sakan sebab salah tafsir apa keme nak tanye tadi. Ooooo....teh tu boleh dapat kat dalam supermarket jer, katanya, kat Carrefour yang berada di belakang masjid ni. keme minta dia tulis nama teh tu kot2 keme nak pegi beli, kalut deme cari kertas nak tulis...kelucuan berinteraksi pasal teh dengan deme tu buat keme senyum sorang2.

Bertemu, berbicara dan kenal mengenal sesama manusia berlainan bangsa tetapi mentauhidkan Tuhan yang satu amat bermakna dalam pengembaraan keme. Ukhuwah akan terjalin dengan mudah sekali walau bahasa mungkin menjadi penghalang dan rasa bangga dan saling hormat menghormati sesama insan cukup untuk memberikan kepuasan dalam setiap pengembaraan.

Banyak nye bungeeee.....

Lepas makan sarapan, kami berjalan2 di sekitar Zhengyi Road, masuk kedai sana keluor kedai sini, tak de yang berkenan, kata deme...tak pe la. Jalan2 cuci mata ajer.


Di jalan Zhengyi ni juga terdapat sebuah masjid di sebelah bangunan yang berkubah hijau tu. Masjid Nancheng dan juga Pusat Pentadbirannye. Kalau kome jalan2 disni dan sampai ke bangunan tu, cuba pergi ke sebelah belakangnye, terdapat beberapa restoran muslim di pintu masuk masjid.



Di tengah2 Zhengyi Road ni jugak terdapat sebuah pintu gerbang sebagai mercu tandanya.  Zhengyi Rd terkenal dengan pusat membeli belah disepanjang laluannya. Ia menjadi tumpuan warga kota untuk beristirehat, membeli dan belah, minum2 dan skodeng manusia yang lalulalang disini selepas waktu bekerja.

Dah penat pusing2 kat Zhengyi Road ni, keme pun balik semule ke hostel. Hari pun dah nak tengahari. Deme nak daftar keluor dari hostel nak balik Malaya, dengan keme keme sekali kene daftar keluor jugak sebab malam ni nak teruskan pengembaraan ke wilayah lain pulak.

Pukul 1.00 tengari kami pun keluor, tapi beg keme tinggalkan kat hostel sementara menunggu malam. Tahan teksi tepi hostel untuk mereka ke lapangan terbang dulu, kos nya RMB 110 termasuk tol.







Pesakit terus dimasukkan dulu ke dalam teksi. Lain2 hal diuruskan oleh orang yang sihat walafiat.... Maka berakhirlah rombongan Mak Kiah ke Kunming dan keme akan meneruskan pengembaraan seterusnya berdua sahaja.

Selepas melihat teksi deme berlalu pergi, keme dan buddy pun meneruskan pengembaraan ke selatan Kunming. Konon2 nak membeli belah...idok ler nak membeli belah...nak cuci mata jer... Tempat yang keme nak tuju ialah ke Pusat Borong terbesar di Kunming iaitu Pusat Borong Luosiwan.

Panduan untuk ke Pusat Borong Lousiwan, terima kasih kepada pekerja hostel yang sangat tekun menghulor bantuan. Panduan yang memudahkan perjalanan keme untuk hari ini.

Kami mulakan langkah menuju perhentian bas di depan hostel menuju selatan, ambil bas no 98 untuk turun di perhentian bas Bei Jin Lu Rou dan dari situ mencari stesen subway No. 1 stesen Huan Cheng Nan Lu untuk ke selatan . Subway tu tak jauh dari tempat keme turun bas. Bas dari hostel lebih kurang 15 minit ajer dan keme turun di perhentian yang ke 3 kalau tak silap. Tu pun keme lupa da....ayoyo.....

Gembira nye dia dapat terus jumpa stesen subway kat belakang tu...sebab tak perlu nak jalan jauh2 lepas turun dari bas no 98 tu kan..... 


Beli tiket kat mesin ajer ( gambor ni keme snap secara sembunyi2, keme jeling2 keliling atas bawah dulu baru klik butang kamera..hehe )...mesin menyediakan dwi bahase iaitu mandarin dan inggeris. Sama jer macam di stesen LRT kita. Dah beli tiket terus masuk Line 1 untuk tunggu tren ke selatan. Beli tiket berharga 4 yuan sehala ke South Coach Station. Banyak perhentian kene lalu, dah la tak dapat tempat duduk. Orang ramai, jenuh berdiri, setengah jam la jugak...

South Coach Station, Kunming

Dari dalam tren lagi keme dah nampak pusat borong ni...Besor giler kome, memang giler punye besor ler tengok, Tu belum masuk lagi...

Keme sampai Stesen South Coach Station ni dalam pukul 2 petang...tengok ke arah bangunan di sebelah kiri tu kome, tu la Pusar Borong Luosiwan, Kunming. Gambor ni keme ambil dari dalam tren.


Keme tengok bangunan jer dah seghiau...takut bila dah masuk tak nampak jalan keluor...hehe..

Setakat yang keme sempat ukur, Pusat Borong Luosiwan ini mempunyai 16 blok bangunan dengan setiap bangunan mempunyai 5 tingkat. Setiap tingkat telah di bahagi2kan mengikut jenis barangan yang dijual. 1001 jenis barangan yang tak tercapai dek otak keme untuk memilihnya. Ini termasuklah tekstil, pakaian, jeans, cadar, kasut, tali pinggang, segala mak nenek beg, barangan am, jam, elektrical item, IT gadget, stationery, alat2an pengembaraan, perkhemahan dan lain2 yang keme tak mampu nak tulis kat sini. 

 Bahagian pakaian adalah kawasan yang paling sesak..tambahan pulak kawasan ni terletak dibahagian bawah sekali...keme nak menapaih pun payah

 Kawasan dalam kompleks...

Kedai yang menjual barangan am seprti lampu picit yang kiut miut untuk semua aktiviti serta murah...

Keme melilau kat dalam kompleks ni secara berjalan cepat dari satu bangunan ke satu bangunan yang lain kerana masa tidak mencukupi untuk keme nak mentelaah barangan yang ade dan menghadam setiap ruang kedai. Setiap bangunan bersambung antara satu sama lain. Kalau kome jalan2 kat dalam nye, pasti tak kan sedor nye la dah masuk blok lain sebab kome akan sibuk dan giler tengok barang2.. Cuma 2 jam hanya untuk melihat kawasan... 2 jam kome, 2 jam ajeerrrrr...hanye membuat "pemerhatian" dan berjalan tanpa henti turun naik di dalam kompleks ni. Tiada buruan yang keme tangkap kerana perjalanan keme masih panjang di Yunnan ni.Tambahan pulak keme bukan kaki shopping.

Pukul 4.15 petang lebih kurang keme jumpa semula travel buddy di blok A, tempat yang kami dah setuju untuk bergabung kembali meneruskan penjelajahan. Hari ni keme jalan hanya 10 blok ajer kot kalau tak silap dan hanya di level 3 dan kadangkala keme naik ke level 4 sebab tak larat dah nak teruskan menapak jejauh dan nak undur semula ke blok A akan memakan masa yang lama.

Setelah keluor dari Pusat Borong Luosiwan ni, berhampiran dengan stesen tren, terjumpa satay kambeng.....

Keme bagi salam ke dia, etnik Hui...senyum ke telinga keme tengok satay ni...harga biasa 10 yuan untuk 5 cucuk. Tapi keme dapat 6 cucuk sebab keme ramah dengan senyuman...kehkehkeh...sampai sekarang keme masih terasa kesedapannya menyatay...

Nak beli tiket tren tu orangnye terlalu ramai, lama jugak buddy kene beratur kat mesin tu, keme tak de nye la nak beratur kan, sibuk makan satay kambeng...sampai kat stesen Jin Ma Fang di tengah bandor Kunming, baru kiteorang pikir nak beli tiket keretapi sekarang ataupun malam karang. Pikior punye pikior, kami pusing balik masuk tren turun di stesen Kunming Railway Station. Sajer jer kan, tak de koje cari koje.


Bangunan Stesen Keretapi Kunming dari sebelah belakang, iaitu dari stesen subway.

Apabila dah sampai di stesen Kunming Railway Station, kami keluor ikut pintu A dan cari stesen keretapi. Cuma bersebelahan sahaja dari subway stesen ni. TAPI kami berada di sebelah belakang stesen dan perlu menapak hampir 800 meter jauhnya mengelilingi bangunan stesen keretapi ni untuk ke pintu utama. Rase nak masuk subway dan pusing balik ke hostel ajer sebab keme rase kaki keme dah nak pengsan....

Masa banyak dihabiskan di sini. Paling kecewa apabila sampai di pintu masuknye, orang terlalu ramai beratur dan nak scan beg disitu. Memang akan makan masa untuk kami memandangkan waktu asar mungkin akan berlabuh pergi dan tak akan kembali lagi untuk hari ni serta tak pasti samada kami boleh masuk atau tidak dalam waktu tersebut.

Pikior lagi, pikior punye pikior, kami ambil keputusan untuk balik sahaja ke hostel. Malam nanti datang semula dengan beg sekali untuk beli tiket keretapi dan terus bergerak jika tiket masih ade. Okay, masing2 setuju tapi nak balik macamana ? Masa tak cukup nak menapak pusing balik ke subway. Kami terpaksa tahan teksi ajer ler. Dengan tambang 15 yuan, kami sampai semula ke hostel tak sampai 15 minit. Alhamdulillah, kami sempat kejar solat jamak&qasar asar dan zuhor di perkarangan hostel. Begitulah Allah Yang Maha Mendengar memudahkan pergerakan kami ketika kami kesuntukan mase untuk menunaikan tanggungjawab kami kepada Sang Pencipta yang telah memberikan rezeki yang melimpah

Selepas solat, keme ambil beg dan ucap selamat tinggal buat sementara kepada pekerja hostel yang ramah tamah serta senantiasa memberikan layanan atas segala pertanyaan / permintaan keme semasa keme tinggal di sini. 6.15 petang, kami keluar dan terus tahan teksi untuk ke Stesen Keretapi Kunming. Tak mau naik bas dan tren subway dah kerana dah tahu tadi kene jalan jauh. Tambahan pulak bawa anak gajah yang berat yang perlu digendong di belakang bahu..


Sampai di stesen keretapi, keadaan dah gelap dan pintu masuk tidak lagi sesesak macam petang tadi. Kami masuk dan scan beg dengan cepat ajer. Terus masuk ke bangunan utama dan mencari kaunter tiket. Keme bagitau buddy suruh dia pegi terus ke kaunter no 1. Hanye ade seorang pelanggan disitu sedangkan kaunter2 lain beratur amat panjang. Kami hulurkan passport dan beli tiket untuk kabin soft sleeper ke Li Jiang. Alhamdulillah masih banyak kekosongan dan kami memilih katil bawah. Kami ambil perjalanan keretapi terawal yang ada pada malam tersebut.

Tambang RMB 226.00 sehala. Perjalanan memakan masa lebih kurang 9 jam. 40 minit. Maknanya keme akan sampai di Li Jiang di waktu subuh. Tempat menunggu untuk keretapi ke Li Jiang terletak di sebelah atas bangunan. Kami ke sana dan berehat sebentar sementara menunggu keretapi sampai. Kami sempat makan roti yang dibeli di kawasan hostel petang tadi dan menunaikan solat di dalam bilik persalinan untuk bayi di kawasan menunggu tersebut. Kendian kami masuk ke dalam bilik menunggu VIP iaitu bilik menunggu untuk tiket kabin soft sleeper. Terasa macam VIP la pulak...muahahahaha

Begini la rupa paras kabin soft sleeper, 4 orang sekabin. Tapi kami kongker keseluruhan kabin sebab tak de penumpang lain. 



Lain2 gambor dalam gerabak soft sleeper.
Gambor atas - Kiri-Luar kabin, ade plug untuk caj telefon disini, Kanan-Tandas yang bersih, ade timba tapi tak de cebok, nasib baik keme ambik bekas buahan dalam kapal terbang untuk dijadikan cebok. 
Gambor bawah - Kanan-Bilik menempatkan air panas dan sejuk. Kiri-Bilik sinki nak gosok gigi, cuci muka dan tampal mekap.

Kami sampai di stesen Keretapi Li Jiang di subuh sunyi...tepat 6.10 pagi keretapi membrek dengan lembutnya. Maka keluarlah semua makhluk yang tadi nye lena kerana ini adalah stesen terakhir di wilayah Yunnan. Dalam pukul 6.30 pagi kami dah terpacak di stesen bas bersama2 dengan penumpang2 yang lain menanti kedatangan bas bandar dengan sabar..

Di luar stesen keretapi Li Jiang yang sepi di subuh sunyi

Perhentian bas di hadapan stesen ni gelap gelita. Nasib baik keme bawa lampu picit untuk menyuluh setiap inci perhentian bas ni mencari papan tanda no bas mana yang pergi ke terminal bas ekspress atau lalu berhampirannya. Jenuh jugak la bertanye orang keliling. Kebanyakan yang datang ke sini adalah pelancong samada pelancong tempatan atau luar dan mereka terus ke Li jiang old Town jer.. Ramai penjual peta mengambil kesempatan di subuh hari ni mendapatkan pelancong2 yang baru tiba ni untuk membeli peta dari mereka. Keme pun terjebak sama. Sesungguhnya peta tu amatlah berguna di saat kami amat memerlukan bantuan.

Pukul 6.50 pagi bas no 18 lalu sini untuk ke bandar Li Jiang yang lalu terminal bas ekspres. Tambang 1 yuan ajer. Keme dan pelancong2 lain pun berbondong2 lah kami memenuhkan bas ni. Sepanjang jalan pulak budak2 sekolah menyesakkan lagi keadaan dalam bas...Kami ikut 2 orang pelancong tempatan yang juga nak ke terminal bas ekspres. Mereka la yang membantu kami di simpang mana kami akan turun dan berjalan ke terminal bas ekspress.

Dalam 25 minit gitu kami sampai di terminal bas ekspress Li Jiang. Perut lapor. Kiri kanan jalan ternampak kedai muslim, tapi keme nak tengok tiket dulu jam berapa deme jalan pagi ni. Sampai terminal terus beli tiket bas jam 7.30 pagi berharga RMB 67.00 sehala seorang dan perjalanan memakan masa 4 jam, nampaknye tak sempat ler keme nak bersarapan di Li Jiang ni. 

Bas Ekspress dari Li Jiang ke Shangri La. Penuh dan sesak hidung.

Naik jer bas, terkejut keme bas penuh, cuma ade 3 seat kosong di belakang sekali. Sabor jer ler...keme pun duduk ler di tengah2 konon2 nak kongker seat yang kosong satu lagi tu. Ketika bas hampir nak jalan, naik sorang lagi. Keme terpaksa mengesot ke sebelah.

4 jam perjalanan yang sangat menyeksa hidung. Mamat yang naik akhir sekali dan duduk disebelah keme tu bau dia amatlah busuk. Keme rase nak pengsan. Mati mood mengembara masa tu. Dah la pemandangan keliling atas gunung sangat memukau mate, drebar pulak pasang muzik tibet, lama2 dengor muzik dia best la pulak, mendayu2, TETAPI suasana keme dalam bas amat sengsara, sesungguhnya derita jiwa rage, Tuhan saja yang tahu. Keme cuit buddy minta tukar tempat tapi dia kata bau busuk mamat tu sampai ke lubang hidung dia terus naik ke otak, katenye. Cer kome bayangkan keme yang duduk sebelah ni.. Bau mamat tu boleh keme kata lebih teruk daripada bau taik separa kering....tekanan keme dalam pengembaraan ni...

Dalam pada pening2 langau tu, keme sempat jugak la angkat kamera tinggi2 hulur ke tingkap bas, dengan perasaan yang bercampur baur, keme klik jer butang kamera tu.

Ini ler hasilnye....
 Bas mula memanjat....semakin tinggi altitut semakin cantik pemandangan keliling.

 Perkampungan di atas gunung


Masa ni bas dah panjat gunung tu tinggi2, memang gayat tengok ke bawah tu....jalan bersimpang siur...

Sampai atas gunung...tu dia... terbentang luas dataran saujana mata memandang... tapi waktu ni masih belum mampu memujuk otak agar redho dengan perjalanan yang menyesakkan hidung ni...

Pukul 11.30 keme dan travel buddy sampai di stesen bas Shangri La...terlepas seksaan dunia pengembaraan keme. Bengong la kejap turun dari bas ni. Dua2 menung jap, pikior nak berhenti di sini atau teruskan perjalanan ke Deqin, iaitu bandar paling dekat untuk ke Feilai Area. Setelah meneguk beberapa kali air mineral yang masih berbaki, kami ambil keputusan untuk teruskan ajer perjalanan. Alang2 dah nak sampai ke hujung, keme kabor ke buddy elok kita teruskan ajer sampai titik paling hujung. Naik tren, turun tren naik bas turun bas dah makan masa hampir 16 jam, cuma nak abihkan lagi 5 jam jer kan, elok la teruskan ajer.

Kabor ke kaunter tiket, bas pukul berapa ade untuk ke Deqin hari ni, 12.30 pm katanya..Kami tengok jam. Masih sempat nak lompat ke dalam bas yang akan memakan masa 4 jam lagi merentasi kawasan pergunungan  Sementara menunggu bas gerak, keme makan ajer roti dan cokelet yang keme bawa sebagai mengalas perut. Nak jalan keluor cari kedai makan takut tak  sempat pulak nak datang semula ke stesen bas ni.

Buddy berjalan2 di luar stesen dan terjumpa pelancong dari Australia yang pernah menetap di rumah air, Kuching Sarawak. Mereka dah sebulan tinggal disini. Dia sempat memberikan buddy nama hostel yang dia tinggal di Shangri La. Bila kami kembali dari Deqin nanti kami akan terus ajer terjah hostel ni. tak perlu lagi buka carian di internet. Senang gitew.

Deqin adalah bandar paling hujung di Shangri La County ni dan bersempadan dengan Tibet. Di Deqin jugak kome boleh buat application untuk mendapatkan permit masuk ke Tibet.

bersambung.........................................................

Sekian

Terima kasih kerana meluangkan masa untuk membaca coretan seorang pengembara, semoga ia memberikan maklumat sekiranya bermanfaat kepada kome.

Berjumpa di lain siaran.....

9 comments:

  1. Fuh jauhnya trip... tentu kebas vontot...tapi berbaloi sebab pemandandan cantik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha....
      sekali sekala pegi jejauh sikit...baru puas hati Pak Mie

      Delete
  2. Bila nak sambung, tak sabar menunggu ni, saya follow blog akk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Rysha Shairy kerana sudi membaca cerita akak.
      In Shaa Allah, kalau hujung minggu tak sibuk dan internet ok, akan diusahakan menyambungnya. Harap dapat bersabar.

      Delete
  3. sakit apa tu teruk sangat sampai kena balik awal? kesian dia!!
    utilities dalam tren tu sama dengan tren laju beijing-xian
    mula2 memang bersih .. dah nak penghujung , nak terkencing sangat, nengok jamban cangkung tu penuh dengan segala macam khazanah , terus termasuk balik urine dalam pundi kencing !

    lawa aaa gunung ganang tu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Denggi...hatinye sudah dibaluti...

      Bahaya tak doc masukkan urine semula dalam pundi kencing tu ? Takut keme dengor....haha

      Delete
  4. Teringat teman pada China, keretapi dengan soft sleeper, sate kambing, lamien dan etnik Hui....rindu serindu rindunya...Tahniah Yong berjaya sampai ke Kunming.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Satay kambennye..perrrgghhhh......
      Boleh la ulang lagi tu Prof

      Delete
  5. Assalam... bole share itinerary x? and If sy gi bulan December... agak2 view mcm dlm pics x?hehhee

    ReplyDelete