Wednesday 21 October 2015

Incredible India - New Delhi - Episod 2 - Misi Mencari Restoran Karim Yang Popular dikalangan Pelancong Dengan Nasi Briyani Kambingnya di Old Delhi

Assalamua'laikum dan Selamat Sejahtera kepada semua pembaca yang setia mengikuti catatan pengembaraan di blog ni.

Lama sangat dah rasanya jerebu ni. Sejak sebelum aku pergi bertapa ke gunung lagi sampai la dah hampir sebulan aku balik ni. Harap-harap dengan turunnya hujan yang lebat beberapa hari ni akan meredakan jerebu yang melanda bumiku ini. Marilah kita sama-sama berdoa agar musibah ini segera berakhir. Sesak nafas, sakit tekak dan rimas mata tengok langit dan sekeliling. Rasa nak bertapa ke gunung jer semula....tengok langit membiru, tengok salji membaluti gunung, melihat air tasik gunung yang jernih dan menghirup udara bersih.

Di India, hotel adalah restoran.....

Alhamdulillah, hari kedua di bumi New Delhi, aku bersemangat untuk merancang perjalanan seterusnya. Tinggal di negara orang ni, aku selalunya bersemangat untuk hidup bila bangun pagi. Kat Malaya aku selalunya sesak dada, otak dan pemikiran. Malam tadi sempat juga aku beramah mesra dengan rakan sebilik sebelum aku terlelap kerana keletihan berjalan malam. Ada yang buat internship kat New Delhi.Ada yang sedang tunggu visa siap untuk ke negara lain. Sorang lagi aku tak sempat nak tanya.  Gigih sungguh mereka ni.

Subuh di New Delhi ni lebih kurang pukul 4.48 am waktu tempatan. Kalau pukul 6.00 pagi tu dah cerah bumi Delhi ni. Bila cerah, perut aku akan automatik menyanyi lagu "keroncong untuk Ana". Tambahan pulak malam tadi makanan terakhir aku adalah di dalam kapal terbang. Aku naik ke tingkat atas, terus ke dapor. Selongkar kabinet dan peti ais. dapat jem strawberry dan roti. Malam tadi si Ohm dah tunjukkan aku area di dalam hostel ni. Jadinya hostel ni dah jadi macam rumah aku buat. Aku masak air dan bancoh kopi yang aku bawa dari Malaya. Tidak lama kemudian, si buddy naik ke atas. Awal dia bangun. Mungkin dia lapar. Itu pasal la dia mampu untuk bangun awal. Kalau kenyang, dia akan jadi macam resmi anjing gunung. Melengkor dalam kesejukan dan kalau kita kejutkan pun dia akan buka mata separuh, jeling kita semula dan terus tutup mata sambil menggeliat serta sambung menggulungkan badan.

Sambil survey apa yang patut, telan vitamin, supplemen, roti dan kopi sebagai pengalas perut. Aku ke yang makan segala supplemen tu ? ..Oh Tidak!!!....memang bukan aku la tu....

Sambil sarapan, buka laptop dan survey segala-gala. Dah sampai India baru buat survey? Haha...Itulah cara aku. Bila aku mengembara, aku cuma ada destinasi-destinasi yang aku nak lawati. Homework memang failed. Jadinya kepada sesiapa yang nak tahu itinerary aku memang tak ada dalam buku nota atau memori komputer. Semua dalam kepala saja aku simpan. Senang aku nak edit. Pilihan pengangkutan bergantung kepada masa dan keadaan setempat. Jadinya pagi tu la baru terhegeh-hegeh nak cari pengangkutan yang bersesuaian untuk pergi ke destinasi seterusnya. Tengok la jadual keretapi dan bas kecuali kapal terbang.

Kemudian, bila kepala sedikit kebuntuan, aku suruh buddy pergi kejutkan si Ohm, nak tanya dia pengangkutan yang bersesuaian dengan corak perjalanan aku hari ni. Terkebil-kebil dia datang melepak dengan kami pagi tu. Untungnya duduk di hostel ni, mereka lebih friendly membantu  kita berbanding jika duduk di hotel. Suasana hostel yang santai, boleh buat macam rumah sendiri dan saling boleh berteguran antara penghunu-penghuni lain. Tapi kan, bagi puteri dan putera manja yang nak semuanya disediakan dan diangkut, memang tak boleh lah nak duduk di hostel ni. Pengsan deme nanti. Hostel ni sesuai bagi pengembara yang gagah berani dan cekal serba serbi...macam aku ni la...haha

Tu dia...gigih menjalankan tugas mencari segala maklumat yang diperlukan.

Buddy tanya aku : "kita nak pergi mana hari ni moksu"? Aku jawab : "Moksu nak naik Simla Mountain train, the heritage train yang panjat gunung tu". Tu jer yang aku bagitau. "Kat mana tu?" dia tanya aku balik..Dia ni lagi teruk, Ilmu alam pun tak lulus!. Haha...Hang pi buka peta India sat dia dok kat negeri mana .."Ok ok, takpe, nanti Mader tanya uncle google dan cari transport ke sana"...bagus assistant aku, Akur arahan bos. Maka gigih la si buddy dan Ohm mencari dan memilih jenis pengangkutan dan masa yang bersesuaian untuk laluan perjalanan ni. Di mana nak naik keretapi tu, jadual perjalanan keretapi dan bagaimana nak pergi ke sana dari Delhi ni. Itu semua tugas si buddy. Aku ? Aku cuma mengarahkan saja, bangkang atau setuju dengan pilihan yang dia dah cari...hehe....Bila dah dapat jadual heritage mountain train ni, aku cuba nak beli tiket secara online, tapi mereka tak terima kredit kad daripada negara luar. Aku pun tak faham. Jadi aku kena pergi ke kaunter di stesen keretapi New Delhi untuk beli tiket tu.

Bila dah settle bab-bab jadual keretapi dan bas ni, aku pun bersiap-siap nak mengukur bandaraya New and Old Delhi ni. Siang hari ni aku nak jenguk-jenguk dulu apa ada di Old Delhi. Senang cerita, aku nak makan nasi briyani kambing di restoran Karim di Old Delhi yang terkenal di kalangan pelancong tu. Tempat wajib jejak sebab nasi briyani dia memang sedap. Bila sebut jer nak pergi makan nasi, si buddy memang tangkas bersiap. Urat sarafnya berhubung dengan baik terus ke otak. Kami checked out terus tapi beg kami tinggalkan di hostel sampai petang nanti.

Di kejiranan berhampiran Jugaad Hostel, beli local simcard dulu.

Generasi Y ni tak boleh hidup tanpa internet, tanpa instagram, tanpa facebook, tanpa wechat dan segala macam media sosial yang ada sebab katanya dia tak boleh nak bagitau satu dunia dia dimana dan sedang buat apa serta nak show off dengan kawan-kawan dia yang tak boleh mengembara cara dia dan ikut dia. Jadinya kena pergi cari kedai telecommunication dulu dan beli simcard tempatan. Ohm tak dapat nak turun tolong, tapi dia minta pembantu dia tolong buddy pergi beli simcard dan buat pendaftaran. Senang saja nak beli simcard. Photostate passport dan isi form. Di India ni internet lebih murah dan laju. Aku masih tak berminat nak beli simcard. Kang aku asyik update facebook jer, ber show off macam generasi Y ni.... haha..

Dari hostel, kena ambil tuk-tuk ke metro station terdekat iaitu Green Park station. Sebelum keluar, tanya si Ohm berapa biasanya tambang tuk-tuk ke metro station. Jadinya senang nak bertekak dengan ganas nanti dengan pemandu tuk-tuk kalau mereka cuba nak mengelentong. Tapi tak jadi nak mengganas sebab si buddy siap tepuk-tepuk bahu dan geleng-geleng kepala lagi dengan pemandu tuk-tuk yang dia jumpa. Cepat sungguh dia belajar bahasa geleng kepala.

Tuk-tuk adalah pengangkutan rasmi aku di Delhi

Hidup ceria dengan internet....

Ambik metro dari Green Park Station terus ke Chandni Chowk Station di Old Delhi. Keluar dari station aku terkejut unta sekejap. Mak oiii....Ramainya manusia. Dah macam ulat ramainya. ok la, tak mengapa, mungkin disebabkan hari ni hari sabtu, ramai yang keluar membeli belah dan bersiar-siar agaknya. Ikut saja arus. Escalator di station ni pun sangkut tak mau bergerak sebab terkejut dan tak mampu nak tampung berat umat-umat ni naik ke atas.

Berkeliaran di sekitar kawasan Chandni Chowk

Chandni Chowk, nama yang sangat terkenal di Old Delhi. Ia merupakan sebuah kawasan bazaar yang sangat luas dengan lorong-lorong sempit yang telah berusia 500 tahun. Ia wujud ketika zaman pemerintahan Kerajaan Mongul dulu lagi. Kawasan sini dinamakan Old Delhi. Zaman dulu kala kawasan ni terletak di dalam sebuah kota dan mempunyai gate masuk. Itu sebab di Delhi ni ada banyak gate bernama. Delhi Gate, Kashmiri Gate, Lahore Gate dan lain-lain gate. Aku diberitahu oleh peniaga muslim tempatan yang menyatakan bazaar ini dahulu dipelopori dengan banyak oleh peniaga-peniaga muslim dari zaman Kerajaan Mongul sehinggalah kemerdekaan India daripada British. Kemudian bila India dan Pakistan merdeka dari penjajah Barat tu. peniaga-peniaga muslim disini mengambil keputusan berpindah ke Pakistan akibat pemisahan dua negara. Maka tinggallah sebilangan kecil yang masih menduduki kawasan ini dari zaman berzaman. Maknanya daripada majoriti menjadi minoriti. Sedih la pulak aku pikir balik. Tapi tak apa la kan, masih ada lagi komuniti muslim yang masih terus bertapak di sini. Alhamdulillah.

Serabutnya aku tengok wayar-wayar elektrik ni di atas kepala sama lah juga serabutnya keadaan kesesakan jalanraya di kawasan Old Delhi ni

Cuaca di Delhi ni panas kering. lebih kurang 33 - 37 darjah celcius. Kalau lama terdedah di tengah panas terik, boleh rasa perit di kulit. Walaupun dah kurang daripada 40 darjah celcius sebab menuju ke musim sejuk, belengas badan jalan lama-lama. Ohm pun dah bagitau yang cuaca di Delhi ni ekstrem sikit. Kalau sejuk boleh beku tulang belikat dan kalau panas macam berada di padang pasir. Delhi ada dua musim saja, panas dan sejuk. Tiada istilah autumn atau spring disini.

Jauh juga la berjalan dari stesen metro Chandni Chowk nak menyampaikannya ke Jama Masjid ni. Semasa berjalan di panas yang terik tu, banyak la pemandu auto dan pengayuh beca mempelawa kami menggunakan service mereka dengan harga tertentu. Memang banyak mereka ni di kawasan Chandni Chowk ni. Jenuh nak layan. Kadang-kadang rasa terganggu juga dengan sapaan mereka sambil menyuruh kami naik beca mereka sebab aku nak jalan kaki saja sambil tengok keadaan sekeliling. Kalau tak silap pengiraan aku, dari stesen metro di Chandni Chowk nak ke Masjid Jama ni lebih kurang 2 km jauhnya. Aku agak je la. Kemudian kami sampai di gate masjid no 3. Kami tanya orang sekeliling dimana Restoran Karim.

Jama masjid,daripada Gate No 3

Jauh lagi rupanya. Ia terletak di lorong berhadapan gate masjid no 1. Opposite gate no 3 ni. Apa lagi kami naik tangga masjid konon-konon nak menyeberang ikut dalam masjid saja. Mudah. Tapi perancangan kami tak menjadi. Sampai pintu masjid, kami diminta tinggalkan kasut dan bayar 300 rupee untuk masuk ke dalam. Menyelinap darah aku naik ke kepala tiba-tiba di tengahari terik ni. Rasa nak makan-makan orang yang minta wang kami kat pintu masjid dengan selamba badak tu. Dah la kami ni tengah lapar dan jalan jauh dari stesen tadi. Tak nampak ke aku ni pakai tudung, muslim. Aku kata kami nak cross jalan ikut dalam ke seberang sana. Dia punya la berkeras tak bagi kami masuk. Sebabnya aku bawa kamera dan spesis gopro yang tergantung di monopod aku tu. Kalau nak masuk juga, bayar 300 rupee, katanya. Aku rasa nak hempuk-hempuk jer kepala dia dengan monopod aku ni. Masuk masjid pun nak kena bayar ke !!!.Bukan ada resit pun, ni kiranya kutipan tol haram depan pintu masjid.

Akhirnya kami berlegar-legar depan pintu gate no 3 tu, namun nak bayar mereka ni memang tidak la. Aku kan ganas...kami ambik sekeping dua gambar bersama pelancong-pelancong lain yang sama-sama terkilan dengan bayaran tol haram yang tinggi dikenakan dan menghalang muslim lain untuk masuk ke masjid dengan niat apa sekalipun. Tak masuk dek akal !!! Si Buddy aku menyumpah-nyumpah dengan peranan pengurusan masjid di sini. Macamana nak berdakwah dengan mereka yang bukan muslim tentang keagungan Islam kalau tidak diberikan peluang untuk melihat sejarah Islam dan perkembangannya suatu masa dulu? Dan ianya merupakan tempat ibadat, tempat dakwah, tempat berkumpulnya komuniti sejagat, kenapa perlu di tol secara haram?

Di tangga Jama Masjid  menuju Gate No 3

Kami turun semula dan cuba nak berjalan saja ke restoran Karim tu. Tapi dengan cuaca yang terik membakar kulit dan hati yang dah panas ni, aku dah tak larat nak layan kaki melangkah. Perut pulak semakin berkeriok dan menggigil minta di isi. Akhirnya kami naik beca yang asyik mengekori kami dari tangga masjid tadi selepas pengayuh beca ni nak sesangat kami naik beca dia. Tapi masa nak naik beca tu pun kami boleh gelak-gelak lagi. Kami gelak sebab nak mulakan operasi ganas kami bertekak harga dengan pemandu beca. Dia minta 50 rupee sorang.  Tak mau aku kata. Tegas nada suara aku. Kalau kau nak juga kami naik beca kau ni, aku bayar 15 rupee jer sorang..haha....You take it or leave it, aku bagi kata dua. Hambek ko....tergeleng-geleng dia lepas tu, nak tak nak demi sesuap nasi, angkut la juga kami ni ke sana yang sepelaung cuma...hehe...

Restoran Karim, tingkat atas

Sampai Restoran Karim, hati banyak senang oooo....Sengih sampai ke telinga si buddy bila lalu lorong nak masuk ke restoran tu. Kawasan ni banyak restoran muslim, bukan setakat Restoran Karim saja. Tapi tu la, nasi briyani di restoran Karim ni memang terkenal dengan keenakannnya. Restoran Karim ni meliputi bangunan disekeliling lorong sempit tu, pilih saja nak masuk pintu yang mana. Semua pintu di situ dia punya.

Naik atas, tempat masih banyak kosong, cuma ada seorang wanita asing duduk di satu meja. Aku sapa dan join duduk depan dia. Borak-borak dengan orang asing lagi best daripada berborak dengan si buddy tu. At least dapat kenalan baru kan. Aku lupa dah nama dia, seorang warga Jepun, datang ke India untuk buat internship di sebuah syarikat Jepun yang beroperasi di New Delhi. Gitu la ceritanya. Lain-lain kami borak pasal travel saja.

Aku, Buddy dan minah Jepun di hadapan Restoran Karim, Old Delhi

Restoran Karim ni ada banyak cawangan di Delhi ni, tapi yang terkenal sudah semestinya di sini. Yang lain-lain tu ada orang kata tak sama rasanya dengan sini. Aku pun tak tau. Itu kata orang, aku belum pernah cuba makan di cawangan yang lain. Tengok jer menu, aku sudah pasti order briyani kambing nya lah kan. Order satu saja boleh makan dua orang, nasi dia memang banyak. Then kami order lagi paneer tikka dan ayam goreng pedas masala. Makan sampai puas. Kebulor, kata buddy.

Menu kami yang kelaparan. Harga makanan di sini agak mahal bagi aku. Maklum la, restoran terkenal kan. Standard dia la tu.

Dapur membakar roti yang terletak di tepi lorong restoran. Anda boleh tengok mereka menguli tepung dan membakar roti-roti tersebut.

Restoran Karim, kiri dan kanan, keliling semua dia punya.

Keluar dari lorong sempit tu mengadap ke gate 1 Masjid Jama, aku kata pada diri, akan aku terjah masjid ni nanti di hari terakhir pengembaraan aku di sini dan aku akan masuk tanpa bayaran dan membayar tol haram tu... Itu nekad aku. Macamana nak bagi jadi pun aku tak tahu lagi. Niat yang bersemangat itu penting !!.

Cari duit kecik nak bayar tambang beca, kalau bagi duit besar nanti dia tak mau pulangkan baki. Kalau tak pulangkan baki, aku akan terbalikkan beca tu nanti dan buang angin tayar.

Kami jalan balik ke stesen Chandni Chowk..Pikir balik jauh juga nak jalan kaki dalam keadaan kekenyangan dan cuaca terik ni. Apa kata kita naik beca ! Aku kata ke buddy. Dia pun dah mula nampak macam muka resmi anjing gunung. Maklum la, dah kenyang kan. Mata pun boleh terkatup di tengah panas terik ni. Buddy anggukkan saja. Kami pun naik la mana-mana beca yang berkeliaran mencari penumpang di kawasan tersebut. Tapi kan, jalanraya di sini sesak dan padat. Usahkan kereta, beca dan auto pun tak lepas nak menyelinap. Akhirnya kami turun dan jalan kaki semula menuju ke stesen metro. Untuk pengetahuan anda, ada lebih 100,000 beca di kawasan Old delhi ni saja. Itu tak termasuk auto rickshaw @ tuk tuk yang perlbagai bentuk. Banyak kan, jalan sesak pun sebab mereka ni la. Tapi itu lah keunikan yang ada disini, tiada di tempat lain. Kelainan yang aku nak tengok dan rasai pengalaman berada di tempat yang unik sebegini.

Sesak, padat, bingit dan serabut kepala otak tengok....Begini lah keadaan di kawasan Old Delhi setiap hari. Anda kena tabah dan mempunyai tahap keimanan yang tinggi kalau memasang niat untuk memandu di sini.

Hari dah nak petang, hampir pukul 4.00 petang dan kami masih berkeliaran di Old Delhi. Sedangkan kami perlu menuju ke Terminal keretapi dan bas untuk perjalanan seterusnya pada pukul 6.00 pm. Otak jadi semput sekejap melihat jam dan kesesakan jalanraya dan manusia di kawasan Chandni Chowk ini. Sampai stesen metro terkejut biawak la juga tengok ramainya umat sedang beratur beli tiket. Mesin tiket pun dah out of service. Setengah jam beratur dan menunggu....Buddy beratur beli tiket dan aku menunggu dia beratur beli tiker...haha!!...sambil tengok gelagat manusia di sini.

Suasana di kaunter tiket metro train di stesen Chandni Chowk. Tak luak dengan manusia.

Sepanjang aku menggunakan perkhidmatan train metro di Delhi ni, Tak jumpa lagi train yang senggang dengan orang apatah lagi nak duduk di kerusi. Padat di setiap ketika dan selalu aku tersekat disuatu sudut dan terkena dengan panahan bau ketiak masam sapa entah !!..tiap kali aku berdiri di dalam train. Lemas hidung maksu ni !!!...Kalau la hidung aku ni boleh berkata-kata dan meronta-ronta kepeningan...sebab tak tahan kan, tapi kena redho...haha...Kadang-kadang terkeluar juga perkataan dalam bahasa melayu aku mengomel dalam train tu. Tapi siapa kisah kan kalau mereka dengar pun, bukan mereka faham apa aku kata.

Dalam perjalanan menuju ke hostel dengan menaiki tuk tuk dari metro station Green Park, kami tersalah lorong suruh tuk tuk tu berhenti. Maklum la baru hari pertama di sini. Aku tak berapa jelas lagi keadaan lorong-lorong disini dan landmark yang perlu aku tuju. Pusing-pusing lorong yang ada dan tanya orang sekeliling baru lah kami jumpa jalan pulang ke hostel. Tapi kami tak terus ke hostel, singgah dulu beli cold press juice. Dah kena secawan dan segar semula anak tekak, baru lah kami lenggang-lenggok ke hostel.

Cold press fruit juicer machine from India....simple dan sama concept nya dengan cold press fruit juicer machine jenama Hurom daripada Korea yang ribu raban tu....hehe

Lagi satu gambar lengkap Fruit Juicer versi India...Simple dengan concept dan hasil yang sama seperti keluaran Korea yang harga riburiban tu...Kreativiti itu penting...Peniaga ni menjual air limau  fresh..sedap pula tu..kalau anda berkesempatan berjumpa peniaga sebegini, cuba la air limau nya, dan jangan dicampur bahan lain seperti gula. Terbaik...Yang pasti limau ni tiada di Malaya...

Sampai hostel, kami siap mandi-manda dulu dan solat. Walau dah checked out pagi tadi, kami masih dibenarkan menggunakan facility hostel ni dengan tenang dan gembira serta melepak bersama manager di sini sementara menunggu pukul 6.00 pm.

Bila sampai masa untuk bergerak meneruskan pengembaraan ke destinasi seterusnya, aku ucap terima kasih dan  selamat tinggal buat sementara kepada Ohm, sebab kami akan datang balik ke hostel ni semula sebelum kembali pulang ke Malaya. Kami ambil semula tuk tuk ke stesen metro Green Park. Naik metro ke stesen keretapi New Delhi. Sampai stesen keluar cari terminal keretapi New Delhi yang sebesar alam tu. Memang jenuh nak berjalan di terminal ni. Besar yang amat dan kami sedang mencari Platform 1 yang berada di hujung terminal. Rasanya dalam 2 km kami berjalan turun naik tangga di terminal keretapi ni dari hujung ke hujung. Gendong beg dibelakang lagi. Memang turun kalori la masa ni. Masa ni juga la si Buddy tetiba jadi phobia dengan stesen keretapi yang terlampau-lampau besarnya dan jauhnya nak turun naik tangga. Memang boleh semput nak kejar keretapi kalau lewat sampai ke terminal ni. Sampai dia kata, "mader tak mau dah naik keretapi kat India ni, pening tengok platform dia"..haha...aku buat tak dengar saja la....

Kenapa pula kami perlu cari platform 1? Sebabnya disitu terdapat Tourist Information Bureau dimana tiket Simla heritage mountain train dijual.  Sampai platform 1, kami cari office counter dengan bertanya petugas-petugas stesen yang banyak berkeliaran untuk beli tiket nak naik heritage train untuk esok pagi dari Kalka ke Simla. Office ni dibuka 24 jam. Nak beli tiket kena tunjuk passport dan layanan sangat mesra pelancong. Aku tak pasti samada tiket boleh di beli di stesen keretapi Kalka ataupun tidak. Selesai beli tiket heritage train, kami pusing semula ke stesen metro untuk ke Terminal bas ekspress di Kashmiri Gate pula. Kali ni ikut jalan pintas menuju stesen metro. Tak lah phobia sangat walaupun jauh juga berjalan melintasi semua platform yang ada. Terminal keretapi New Delhi ni bersebelahan saja dengan stesen metro. Cuma jalan kaki tu jauh la sikit nak ke setiap platform dan perlu turun naik tangga.

Sebelum kami pusing dan jalan semula ke metro station kami berlegar-legar dulu di luar terminal keretapi ni. Cuba tanye tuk tuk berapa tambang mereka letak untuk ke bas stand Kashmiri Gate. 250 rupee mereka nak kenakan aku. Perjalanan tu kurang dari 7 kilometer kalau tak silap. memang aku tak ambik la. Baik aku jalan saja ke metro walau pun si Buddy dah phobia. Tambang metro baru 16 rupee saja...

Then sampai ke Kashmiri Gate Bus Stand yang terletak bersebelahan saja dengan stesen metro Kashmiri Gate, kami cari pula tiket bas ekspres untuk ke Kalka. Kami terpaksa naik bas ke Kalka sebab jadual keretapi dari Delhi ke Kalka tak sesuai dengan perjalanan heritage train dari Kalka ke Simla. Bas akan bertolak pukul 9.30 malam dan akan sampai ke Kalka dalam pukul 4.00 pagi. Beg yang diletak di perut bas akan dikenakan bayaran luggage sebanyak 20 Rupee. Dalam bus pula, setiap penumpang diberikan air mineral sorang satu. Bas ni menuju Simla tapi disebabkan kami nak turun di Kalka, aku bagitau 2 kali pada kelindan bas untuk ingatkan dia sebab hanya aku dan Buddy saja yang turun di stesen keretapi Kalka. Bas berhenti sekali di sebuah RnR dalam pukul 11.00 malam. Aku lupa tanya nama tempat tu sebab otak tidak berapa berfungsi bila terjaga daripada tidur yang lena. RnR yang moden dan cantik, Ada hotel lagi disitu. Tandas pun bersih sebab tandas yang kami gunakan adalah tandas hotel.. So tiada  la mimpi buruk tentang tandas..haha...

Sampai di simpang jalan di pekan Kalka yang sedang tidur, kami diturunkan di simpang yang sunyi. Aku tanya kelindan bas, mana stesen keretapi nya? Dia tunjuk satu lorong yang entah menuju ke mana. Aku tergamam, berulang kali aku minta kepastian. Aku ingat kan bas ekspres ni akan hantar dekat ke stesen keretapi. Hampeh !!!...Jauh kena jalan. Ada la dalam satu kilometer. Kami jalan pelan-pelan berpandukan suluhan lampu jalan yang suram yang ada di lorong tersebut memandangkan kami tersampai awal iaitu dalam pukul 3.40 am. Heritage train yang akan kami naiki hanya akan bertolak pada pukul 5.30 am.

Sampai stesen keretapi Kalka yang sunyi sepi tu, kami tengok banyak penumpang-penumpang tidur di lantai stesen. Aku berjalan sehingga ke master station office di hujung platform. Aku perhati bilik-bilik yang terdapat di stesen tersebut. Terdapat bilik menunggu untuk kelas pertama. Aku intai-intai dulu. Apa yang aku nampak ialah orang-orang yang sedang tidur di kerusi ataupun membentang tikar masing2 dilantai dan yang pastinya di dalam bilik menunggu ni yang terletak bersebelahan dengan station master office terdapat tandas dan bilik mandi. Ok...dalam hati aku kata. Aku dah dapat tempat untuk aku bersujud kepada Yang Maha Berkuasa yang memberi kesempatan untuk aku mengembara melihat alam buana dan penghuninya.

Stesen keretapi Kalka - Menunggu the Simla Heritage Mountain Train yang tak muncul-muncul....

Aku conquer dulu satu kerusi depan bilik master station. Letak beg aku dan Buddy kat situ. Aku bawa kelengkapan bilik air dan telekung serta alas kanvas untuk aku bersolat di dalam bilik menunggu tu. Alhamdulillah, selesa bagi aku. Boleh solat jamak isyak dan maghrib dengan aman tenteram dibilik tersebut walaupun terdapat ramai penumpang-penumpang lain yang sedang berdengkur di situ. Selepas solat subuh, kami bersiap untuk naik heritage train awal pagi ni yang dijadualkan pada pukul 5.30 am. Tapi heritage train tu tak sampai-sampai. Aku suruh Buddy pergi masuk ke bilik master station dan tanya petugas yang berada di sana. Beberapa orang pelancong warga barat juga berada di dalam bilik tersebut. Setelah lama bersoaljawap di dalam bilik tersebut, barulah Buddy keluar dan pandang muka aku !

Apa terjadi selepas tu ?  Nantikan episod seterusnya.

Sekian, wassalam
Semoga berjumpa di lain episod dan terima kasih sabar menunggu.

Layari www.akupunyatravel.com untuk pakej pelancongan terpilih dan menarik hanya daripada Akupunyatravel

1. Maksu pun masih gen Y jugak kan... bergopro bagai...hehe

1. Maksu Gen XY..haha...
      Kita kena ikut peredaran teknologi Gen Y ni, spesis gopro tu perlu ada dah sekarang...haha

2. Menarik!

Kesesakan jalan rayanya, hanya mampu saya lihat melalui entri ini. Sebelum ini tengok dalam filem. Masih belum berpeluang untuk sampai ke sana.

Roti tu nampak sedap...terliur dibuatnya.

1. Mencabar minda Prof....haha...tapi seronok...

Roti nan dia lembut dan sedap berbanding di tempat kita ni, mungkin tepung yang digunakan berbeza gamaknya.

3. Alohaii coknah..memang hedek lah kalau teman ikut coknah nii..mau fengsan agaknya!!

1. hahahaha Nekcik...tak perlu nak hedek-hedek...hidup mesti mau hepi....

4. waaah sesaknya jalan tu dengan tricycle die...
    Makanan macam mane nak pilih ASP. sebab takut cirit birit...
    Alamatnya kene bersedia lah bawak IV drip sendiri nanti.. aaaa mencabar sungguh!!

1. kesesakan jalanraya di sini adalah perkara biasa sharul. Unik....
      makanlah apa saja yang terigin dan nampak. Dan cubanya rasa makanan yang unik di sana..yang penting minum air mineral saja.. In Shaa Allah selamat perut...haha
      Alhamdulillah akak tak kena cirit birit sepanjang di sana. Perut kebal agaknya...haha

5. Tertarik dengan beriyani Karim tue. Selama akak kat sana, so far mmg tak kena cirit birit la ek? I mean food poisoning and stuff?

1. Harus dicuba kalau datang ke Delhi ni. tempat makan wajib pergi tu..haha

Ye Zara, selama akak di India, Alhamdulillah akak tak kena cirit birit disebabkan food poisioning atau apa sekalipun. Prevention kena ada, berhati2 dengan apa yang kita consume dan yang pasti minum hanya air mineral yang dari botol sahaja atau fresh juice yang di buat dihadapan kita atau chai halia panas. Pastikan makanan yang dimakan dimasak apabila kita membuat order. Itu antara tips penjagaan perut yang selamat ketika mengembara di India..haha...

6. Seronoknye boleh mengembaaraa

1. Semoga Allah izinkan saya mengembara mcm akak suatu hari nanti...

2. Alhamdulillah, Allah beri kesempatan untuk akak mengembara.
      In Shaa Allah moga anda juga berkesempatan mengembara dan melihat alam dan isinya.