Tuesday 19 July 2016

Incredible India - Himachal Pradesh - Episod 11 - Cuaca Semakin Suram Menuju Kaza dan Kambing Gunung Mengejekku di Dhankar

Assalamua'laikum warohmatullahi kepada semua pembaca muslimin dan muslimat. Semoga kita semua diletakkan dibawah rahmat Yang Maha Esa. Selamat sejahtera diucapkan kepada semua pembaca yang bukan muslim.

Dhankar River di wilayah Spiti. Seluas mata memandang. Dikelilingi pergunungan yang cantik.

20 September 2015

Malam di Perkampungan Tabo sangat la sejuk. Makan malam pun di dalam bilik sahaja bertemankan lampu picit dan lilin. Gelap sekeliling nak berjalan-jalan di persekitaran guesthouse. Bekalan elektrik tinggal nyawa-nyawa ikan. Malap semalap malapnya, kemudian terus gelap. Jangan mimpi tidur atas hot blanket dan mandi air panas. Pandai-pandai la balut badan setebal-tebalnya. Bila ambil wuduk, masa tu la ujian berat menimpa badan. Rasa macam ambil wuduk dengan ais. Nak habiskan berwuduk tu rasa seksa ya amat. Bila kenangkan semula makan malam macam duduk dalam bilik sejuk beku bertemankan lampu picit dan lilin, sedih pula rasanya. Kadang-kadang hidup tidak selalu indah seperti yang diingini. Sedikit ujian diberi untuk proses muhasabah diri agar aku selalu bersyukur dengan apa yang ada, bukan melihat kepada apa yang aku tiada. Walau suasana suram dan malap dengan cuaca yang hampir di bawah paras beku, bau makanan yang dihantar ke bilik aku memang tak pernah mengecewakan hidung aku. Menusuk terus ke otak. Berselera walaupun semuanya berasaskan kentang, sayur-sayuran dan bijirin sahaja. Boleh saja makan tanpa daging ayam dan lembu kambing ni berhari-hari. Tak ada masalah. Tak merungut pun. Dapat makan pun dah cukup bersyukur. Tapi bila balik ke negara sendiri, tekak aku ni memang mengada-ngada, menggelupur nak makan ayam dan daging dan itu saja la yang terlintas di fikiran untuk dijamah bila mendarat di KLIA.

Trojan Guesthouse. Tempat aku menginap di Perkampungan Tabo

Pagi di Tabo, hujan turun mencurah  ke bumi. Awan mendung menyelaputi pergunungan yang ada dipersekitaran kampung. Aku tak dapat nak berjalan-jalan sebentar di sekitar kampung sebelum kami keluar ke destinasi seterusnya. Ada satu bukit depan guesthouse aku duduk tu. Aku ingatkan nak panjat bukit tu waktu pagi untuk ambik gambar keseluruhan kampung diwaktu pagi. Tapi aku hanya merancang, cuaca tak mengizinkan. Kampung ni berada di suatu lembah subur yang luas. Kalau ada matahari pagi memancar, pemandangan ke keseluruhan dataran luas yang dikelilingi gunung-ganang ni memang terserlah keunikannya. Ada ladang gandum serta sungai. Kuda-kuda berkeliaran dan ladang epal.

Hari ini, kami meneruskan penjelajahan ke Kaza. Kami bertolak keluar dari Tabo lebih kurang pukul 8.00 pagi ketika hujan sedikit reda .Kami singgah di Dhankar dipertengahan perjalanan untuk melawat perkampungan-perkampungan kecil yang wujud di pergunungan di sini. Seterusnya kami en-route ke Kye Monastry dan Perkampungan Kibber sebelum mengakhirinya di Kaza. Nampaknya cuaca hari ini tidak menyebelahi kami langsung. Sepanjang perjalanan hujan dan kabus agak tebal di pergunungan. Tangkap gambar memang tak best la. Awan tebal dan gelap. Tiada sinaran mentari. Keluar saja dari kereta, angin sejuk menampar terus ke muka. Cuaca yang aku suka walau akan menggeletar badan menahan angin menyucuk ke kulit.

Di Dhankar, kami pergi ke sebuah monastry di atas gunung untuk melihat pemandangan yang cantik seluas mata memandang ke lembah sungai Dhankar dan terdapat sebuah perkampungan dilereng gunung di sepanjang sungai tersebut. Kemudian kami mendaki ke sebuah puncak gunung untuk melawat sebuah tasik yang tertinggi di kawasan pergunungan ini. Tasik Dhankar diberi nama.

Bergambar dari sebuah monastry mengadap perkampungan dan sungai yang luas terbentang di bawah sana. Cuaca berkabus dan hujan rintik.

Ramai pengembara / pelancong akan singgah di Monastry Dhankar ni sebab ada cafe, hostel dan yang penting ada toilet. Bangunan monastry terletak betul-betul di tepi gaung gunung. Boleh melihat terus ke sungai yang luas terbentang. Pemandangan sangat cantik. Kalau cuaca elok, aku rasa boleh tengok ceracak-ceracak gunung ganang yang bergelimpangan di hadapan mata. Boleh menghayati pemandangan gunung-ganang dan sungai yang luas ni berjam-jam. Masya Allah sungguh cantik ciptaan Sang Pencipta yang Maha Agung. Tarik nafas dalam-dalam dan lepaskan. Cantiiiiikkkk sangat. Sejuknya mata memandang, segarnya menghirup udara gunung, tenangnya suasana alam tanpa hiruk pikuk kenderaan, tiada kata lagi yang dapat aku gambarkan betapa tempat terpencil ini mampu menggamit kedatangan sang pengembara.

Kabus sangat tebal sehingga menyelimuti kawasan pergunungan. Tak nampak banjaran himalaya.

Dari monastry ini, bagi sesiapa yang ingin memanjat ke puncak untuk ke tasik Dhankar, trek bermula di sini. Melihat cuaca yang suram dan hujan. Aku tak berminat nak pergi memanjat. Ia memakan masa lebih kurang 2 jam untuk naik dan turun. Hanya York dan si Buddy saja yang sanggup memanjat sehingga ke puncak seterusnya ke tasik. Tapi kecewa berdiri dalam kabus dan tak nampak persekitaran.

Trek menuju ke Tasik Dhankar. Berkabus , hujan dan sejuk

Beberapa pengembara yang hampir sampai ke puncak Tasik Dhankar.

Si Buddy berada di puncak  gunung  tapi tasik tenggelam didalam kabus tebal. Aku tanya si Buddy selepas dia turun, jumpa tasik tak kat puncak tu? Katanya kabus sangat tebal. tak nampak tasiknya pun. Nasib baik aku tak panjat sama. Dapat penat jer.. Haha..

Kalau cuaca baik, pemandangan pasti berbeza dan sangat cantik berlatarbelakangkan puncak-puncak gunung di jajaran himalaya yang berceracak memasak bumi.

Seterusnya kami menuju kampung yang kami nampak daripada monastry. Saja melawat ke sana nak tengok apa aktiviti seharian penduduk di sana.

Kami menuju ke perkampungan Dhankar
Akhirnya......
Merisikokan diri berdiri dari sebuah puncak bangunan yang paling hujung di tepi gaung. Gayat jangan cerita la. Menyelinap di laluan tepi-tepi gaung tu. Bangunan ni juga menempatkan sami-sami buddha yang sedang bertapa di dalam bangunan. Majoriti pengembara / pelancung akan masuk berjumpa sami-sami tersebut dan bagi sedekah. Kami mana cukup masa pergi melawat tok sami!!! Bergambar pun makan masa yang lama tau!!!

Dalam perjalanan terjumpa makhluk ni. Punya la cute.. Mata dia macam biasa la, seperti anjing-anjing gunung yang lain, amat sukar untuk dibuka luas-luas.

Banyak keldai digunakan di sini. Kawasan pergunungan amat memerlukan binatang sebegini untuk mengangkut barangan keperluan penduduk di pergunungan memandangkan jalinan jalanraya tidak memungkinkan kenderaan berenjin untuk melaluinya. Keldai memang sinonim dengan pengangkutan di lereng gunung, Semasa aku mendaki gunung Thur Sina di Semenanjung Sinai, Egypt dulu pun, keldai digunakan untuk mengangkut air sehingga ke puncak gunung. Air yang kami gunakan untuk mengambil wuduk di subuh hari di sebuah surau di puncak Thur Sina. Begitu lah jasa sang keldai walaupun suaranya buruk. Sedangkan setiap makhluk ciptaan Allah itu pasti ada sebab kenapa ia diciptakan. Moral of the story - jangan kita memandang rendah akan kekurangan/kecacatan sesama insan dengan memberikan perumpamaan seperti makhluk Allah yang lain yang diciptaNya sekaligus menghina dalam keadaan dibawah minda sedar atau separa sedar. Jagalah lidah yang tidak bertulang itu dan pandanglah setiap insan dari sudut positif dan bukalah minda untuk berfikir dan memahami akan segala ciptaan Allah yang ada di sekeliling kita. Eh !! #tetiba

Hanya kaldai sahaja yang mampu mendaki di celah-celah lereng dengan membawa muatan di belakang mereka.

Penduduk disini mengembala kambing yang entah berapa banyak. Mungkin beratus atau beribu ekor. Berbondong-bondong aku tengok kambing-kambing gunung ni keluar dari kandang memulakan hari mencari makanan di sekeliling gunung mengikut kumpulan masing-masing. Setiap kumpulan akan ada ketuanya yang akan mengetuai pergerakan. Seronok aku tengok mereka memanjat di tepi tebing-tebing gunung dengan bebasnya. Alangkah sedapnya kalau dapat seekor buat panggang kan!!! Kambing gunung yang bebas bergerak mesti sedap dagingnya..Muahahahahahaha....tersengih aku sendirian meng-imagine rasa daging rusuk kambing gunung panggang yang diperap dengan rempah ratus India, sambil melihat mereka lalu disisiku mengembek memandang aku seperti sedang mengejekku bila aku berkata-kata kepada mereka.

Laluan kambing-kambing. Walaupun laluan itu sedikit curam, mereka mampu memanjatnya. Tak ada seekor pun yang aku perhatikan tergelincir jatuh ke bawah.

Mereka akan makan tumbuh-tumbuhan yang ada disekitar laluan. Ada juga yang sanggup memanjat tebing tinggi semata-mata untuk mendapatkan tumbuhan yang terdapat tumbuh disitu.

Dari Dhankar, kami meneruskan perjalanan de-tour ke Kye Monastry dan Perkampungan Kibber sebelum berpatah semula ke Kaza untuk mengakhiri pengembaraan kami untuk hari ini..

Aku tak ada gambar di Kye Monastry. Jenuh aku fikir dan cari memandangkan terdapat beberapa gambar yang aku ter-delete dulu. Aku tak pasti gambar-gambar di lokasi yang mana. Habis dah semua memori kad aku geledah. Ada juga memori kad yang entah dimana aku sorok. Pengembaraan kali ini aku mempunyai koleksi gambar yang terlalu banyak sehingga ada juga lokasi-lokasi yang aku lupa dimana. Nasib baik ada tarikh yang tertera, maka boleh lah aku merujuk kepada catitan aku yang serba ringkas itu. Harapkan memori di kepala ni memang tak mungkin aku boleh sambung penulisan ni untuk dikongsi dengan pembaca. Mungkin juga hujan agaknya waktu tu, jadinya aku duduk sahaja dalam kenderaan menunggu York memanjat bukit dan melawat ke monastry tersebut tanpa memetik butang kamera. Maka tak dapat aku nak kongsi gambar dengan pembaca yang memerlukan gambaran dan maklumat di lokasi ini.

Seterusnya, kami menuju ke Kibber Village, sebuah kampung yang dihuni oleh sekumpulan kecil penduduk sahaja. Perkampungan ini terletak di ketinggian 4,270 meter dari aras laut. Rumah-rumah disini dibina daripada tanah liat. Terdapat tanaman gandum dan ia sedang dituai sebelum salji turun menutupi seluruh kawasan ini sedikit masa lagi.

Perkampungan Kibber

Seorang penduduk sedang menuai gandum secara tradisi. Bayangkan sebuah ladang gamdum di ketinggian lebih 4,000 meter dari aras laut. Aku tak dapat bayangkan musim panas di sini macamana kalau dah 7 bulan setahun dalam musim sejuk.

Aku cuba tegur dia. Tapi dia tak layan pun kedatangan aku ni. Dia teruskan sahaja kerjanya menyabit batang-batang gandum. Tanah dipergunungan ini amat subur dan lembab. Terdapat saliran kecil di tepi ladang. Udara di sini amat bersih dan segar. Sangat selesa menghirup udaranya. Aku rasa paru-paru aku amat sihat bekerja tanpa pencemaran. Alhamdulillah.

Kami turun kembali ke lembah sungai untuk meneruskan perjalanan ke Kaza

Melintasi Sungai Spiti

Kami sampai di Kaza lebih kurang pukul 5.00 petang. Hari dah nak gelap. Pemandu cuba bertanyakan guesthouse yang ada di laluan. Akhirnya terus menuju ke pekan dan menginap di sebuah guesthouse ditengah-tengah pekan Kaza.

Guesthouse yang kami duduki di tengah pekan Kaza. Banyak guesthouse di sini. Pengembara juga banyak berkampung disini yang datang daripada pelbagai negara. memandangkan laluan ke Kaza akan ditutup tak lama lagi, pengembara cuba menghabiskan pengembaraan di laluan ini secepatnya sebelum ia ditutup selama hampir 6 bulan. Ia akan dibuka semula paling awal adalah di bulan May sekiranya cuaca mengizinkan.

Sebuah laluan di Pekan Kaza

Segala keperluan harian boleh didapati di Pekan Kaza ni. Kalau di kedai buah-buahan tu, epal sesaja. Muak pulak aku tengok epal sebab dalam beg aku sentiasa ada bekalan buah epal. Jajan aku ketika di perjalanan.

Di Kaza ni internet dah ada tapi dikendalikan oleh syarikat telekomunikasi yang lain. Jadinya aku tak boleh guna data yang aku beli daripada syarikat yang berlainan sebab perkhidmatan dia tak sampai ke kawasan ini. Jadi kena pandai cari lokasi wifi free di kedai yang ada perkhidmatan tersebut.

Antara menu aku ketika di Kaza. Portion untuk seorang tapi boleh makan dua orang sebab banyak. Mee yang diuli sendiri di dapur. Aku tawaf dapur mereka sekali lalu sambil tengok bahan-bahan di rak. Tengok dalam peti ais. Kosong!!!.Mentang-mentang kedai runcit ada kat bawah bangunan, senang kalau perlukan segala sayur, bijirin, tepung dan bawang-bawangan, turun saja bawa pitih. Ramai lelaki di dapur tu jadinya aku segan nak menempek sama. Aku cuma mengintai dari pintu sambil ekor mata aku melihat apa mereka lakukan di dapur tu. Akhirnya aku bosan dan kembali ke meja sambil menanti makanan sampai.

Malam di Kaza juga sama macam di Tabo. Bekalan elektrik dicatu di siang hari. Melengkor la dalam sejuk. Malam ada la lampu. Tapi bila aku buka suis air panas di dalam bilik air. Mesti lepas tu seluruh bangunan bergelap. haha...Tak cukup bekalan!!! Tidur dalam ais lagi la aku malam ni. Redho...Nasib seorang pengembara.

Sekian untuk episod kali ini
Semoga berjumpa di lain siaran
Terima kasih sudi membaca coretan aku seorang pengembara
Wassalam

1. apa2 pun tpt depa ni mmg cantik lahh..
    takjub.

2. best kak..sgt best...

saya baca di LP, katanya tak boleh trekking sebarangan di Spiti Valley ini..byk kes 'orang hilang' di sini + kawasan ini salah satu 'black area' utk pengedaran dadah...spanjang akak di himachal pradesh ini, ada nmpk tak tanda2 'black area' tu?

1. Kawasan yang terlalu terpencil. Memang senang nak hilang...haha
      Kita orang biasa2 ni payah nak cam black area ni.
      Kita jumpa tempat cantik2 dan menarik saje-saje...
      Lupa bab-bab jenayah berat ni. Terpukau melihat alam

3. Aduhaiii yong lotih den ikut kembara yong ni..terasa kesejukannya ni..penuh penghayati..baca dlm akon!!

4. mesti yong kat sebalik gunong..tak jawap pun komen teman nih

5. best kak...mesti sejuk kan

bilalah nak merasa travel macam akak....:)

nice view kat sana...

p/s: entri terbaru di cik-anne.blogspot.com

1. sejuk gediks...haha
      cari destinasi, beli tiket dan terbang...haha..gitu la caranya, In Shaa Allah akan menjadi!!!

6. Saya mengikuti catatan perjalanan anda sudah lama. Namun tidak pernah beri komen. Saya gembira membaca semua catatan anda.

1. Terima kasih Yeop mengikuti catatan pengembaraan keme di blog ni.
      Oh...selama ni jadi silent reader ye. Takpe. Yang penting miker baca.
      Teruskan membaca ye

7. Salam

Nak tanya sikit ? Bagaimana mengelak dari " High Alltitude Sicknes " Rancang nak pergi bulan Sept 2016 . Itinary : Simla>>Kalpa>>Kaza>>Manali . Boleh saudari nasihat , pengalaman saudai dari aspect ini.

Terima Kasih

Asimohamed
    Penang
    0125857047

1. Wsalam

Sebaiknya pergi jumpa doctor untuk dapatkan nasihat tentang langkah-langkah penjagaan.
      Setiap kali saya keluar mengembara, saya akan dapatkan nasihat doctor di klinik yang saya mempunyai rekod kesihatan dan berbincang dengan doctor tentang kemungkinan-kemungkinan yang biasa di alami oleh pengembara. Dan beberapa ubat-ubatan yang berkaitan akan di prescribed oleh doctor bergantung kepada destinasi dan musim yang saya pergi. Alhamdulillah, keadaan kesihatan saya terkawal sepanjang saya mengembara. setakat demam sikit2 tu biasa la.

Untuk kes AMS ( acute mountain sickness ) seeloknya anda berjumpa doctor atau ke farmasi untuk dapatkan ubat dan bila perlu di ambil.

2. Thank You , Insyallah , I akan ikut nasihat , cik . Actually saya plan , Kashmir >> Ladakh , tapi nasib tak baik pergolakan politik disana tak dapat pi . Anyway , hope this trip will be enjoy full .

Minta cik doakan untuk kami

3. In Shaa Allah. semoga perjalanan kome dipenuhi dengan ilmu dan kerahmatan Ilahi dan dapat makan epal fresh dari pokok setiap hari...selamat mengembara. Jangan lupa tulis di blog untuk berkongsi ilmu dalam pengembaraan kome dengan pembaca

8. Salam ,

Baru Sampai dari tour , Hari Ahad 18 Sept . Frankly tempat dia memang 'awesome" . Anugerah Allah swt to India . Trip Start Dari Delhi>>Chandrighah>>Simla>>Sangla >>Chitkul>>Kalpa>>Kaza>>Manali>>Delhi. Kaza was very beautiful. So does Chitkul and Sangla . The trip was very adventurous .Insyallah next mungkin ke Ladakh or Sikkim . Take Care .

1. Wow.. Best kan
      Trip akak ke sana pun the best ever sbb so adventurous dengan pemandangan pergunungan yg owesome.
      Local people yang friendly, makanan yang sedap dan sejuk.
      Akak pun plan utk ke bahagian lain di utara india.