Tuesday, 25 March 2014

Malaysia - Tanjung Piai, Pontian Johor - Penghujung Paling Selatan Benua Besor Asia dan Terletaknya di Negara Kite...

Assalammua'laikum Pembaca Budiman Sekalian


Batu Bersurat Tanjung Piai - Kome tahu tak kewujudan tempat ni ? 

Dalam episod pengembaraan keme kali ini, jom ikut keme mengembara ke selatan tanahiar, juga boleh dikatakan ke selatan benua besor Asia. Paling selatan kome, jangan tak caye. Bagi pembaca2 yang pertama kali menskodeng ke blog keme ni, selamat membaca, semoge terhibur dan semoge coretan keme disini dapat memberi sedikit maklumat tentang kawasan2 yang keme jejaki.

Keme dan rakan sepengembara yang suke menyongket ni memulakan perjalanan dari tempat pemastautinan kiteorang di Shah Alam selepas zohor di hari yang cukup panas...*tetiba ngantuk giler memandu lepas matahari condong ke barat ni*...

Nak sampai ke penghujung paling selatan tanah besar Asia ni kene ler lalu beberapa bandor dan pekan. Memola kene lalu bandor ni.....bukan setakat lalu kome, singgah bermalam jugak...hehe..

Lepas jambatan mesti jumpa menara ni, tanda keme dah sampai ke dalam bandor...pusing2 cari tempat nak melelapkan mata yang mengantuk sepanjang pemanduan tadi...

Bermalam di bandor Maharani..nengok suasana malam...cantik ler juge...

Skodeng dari belakang hotel jer...

Rumah kecil tiang seribu * teringat rumah kecil ku yang bukan milikku lagi kini *...senja digigian ayor...

Apa ada kat bandor Muor ? Entah ler..keme pun tak tahu...

"Bangunan apa tu Yong ?...jauh menung nye.teringat selat Bosphorus ker ? ..udah2 ler tu..jom kite gi makan, tak kenyang nye tengok bangunan jer...."

Yang keme tahu Muor ni femes ngan menu mee bandungnye ajer...tapi tak jumpa kedai yang sepatutnya...akibat kebuluran yang teramat, tak berupaya dah nak cari dan nikmati yang superb..menggigil da urat2 leher semua, kaki jangan sebut la..ngetor macam dok atas ais batu,...kiteorang lepak kat gerai tepi sungai tak jauh dari hotel tu jer tapi cukup la untuk menidurkan cacing2 dalam perut yang kelaparan...

Alhamduliilah, bersyukur ke hadrat Ilahi atas apa jua nikmat yang diberi dan kecukupan dalam rezeki untuk keme hari ini.

Esoknya selepas bersarapan ala kadar di Traders Hotel, tepi sungei tu, kiteorang pun meneruskan perjalanan ke selatan negeri Johor melalui jalan persekutuan. Jimat tol...Dari Muor terus ke Batu Pahat, singgah tepi jalan, tengok2 apa ada untuk dirembat. Jumpa buah yang tak peghonah keme tengok, macam yang kat bawah ni, apalagi..masuk bonet sebiji dua..

Jenuh keme nak ngingatnye...buah apa ye...cer kome teka...ni keme jumpa kat gerai tepi jalan sebelum sampai pekan Batu Pahat. Turun jap jenguk2 sambil pekena deghoyan sebiji...

Muor dengan mee bandungnya dan Batu Pahat pulak terkenal dengan nasi briyani gam nye, tapi disebabkan kiteorang ni bukanlah penggemor tegor, idok ler di cari sampai ke lubang cacing kedai2 yang terkenal disini, cukup ler setakat jalan2 cuci mata aje melihat pembangunan yang ada di pekan ni dan kebetulan pulak masa pusing2 kawasan Batu Pahat ni, ternampak papan tanda menuju ke tepi laut. Apa lagi, pusing stereng terus masuk jalan kecik...ikut jer laluan tu sampai jumpa pantai yang banyak pokok bakau..Apa pulak keme cari kat sini...saje jer...jenguk2 kawasan tinggalkan jejak.

Menung lagi..memikior masalah dunia sejagat...ghalit sementor melihat lautan luas dan hembusan angin laut yang mendamaikan. Gitew ler nak menggamborkan best nye suasana tepi laut ni. Ayor laut cuba menghakis daratan kat sini tapi dapat ditahan dek akor2 bakau. Kome kenal ke pokok bakau camane ghupe ? Kalau tak kenal tu, bawak2 ler menjelajah ke hutan bakau.

Dah abih tengok pokok bakau dan nelayan2 menurun dan menjual hasil tangkapan kat tepi laut ni, kiteorang teruskan lagi perjalanan ke Ayor Itam pulak, saje jengok kawasan yang femes ngan jualan kerepek dan pasu2nya.  Banyak dah berubah tempat ni. Kawasan bangunan yang lebih selesa dan teratur. Tak ler macam dodulu, kawasan sempit, panas dan padat...tapi sebenornye keme lebih suka kawasan dulu sebab lebih kecik dan cepat nak abihkan saie kedai2 yang ada tu.

Kerepek ni keme tak peghonah cuba lagi, beli la sikit buat kudap2 dalam keta.

Dari Ayor Itam, keme pusing balik ke Batu Pahat dan turun ke Benut terus ke Pontian...seronok ikut jalan biase daripada ikut lebuhraye, kata Yong sebelah keme. Dapat tengok ghumah2 orang dan kehidupan yang ada di persekitarannye. Kalau ikut lebuhraya nampak hutan dan kelape sawit ajer..kaku dan bosan..katenye lagi..

Pontian ni dekat ngan Kukup, kalau bawa passport ada kemungkinan besor kiteorang boleh terlepas ke Dumai Indonesia agaknye...haha...gitu ler kalau jalan2 ikut sesedap hati...Nasib baik tak teringat nak bawak. Aish...camane keme boleh terlupe pulak ni...

Sampai Tanjung Piai, atau lebih mesra dikenali sebagai Taman Negara Tanjung Piai, kiteorang di sapa dek penjaga setia taman ni.


" Hai..Pekabor...Kome dari mane ni ?"....Sape dek penunggu taman..Ghamah deme ni ngan keme...
" Keme bertapa kat sini ngan anak keme ni ha, sambil2 cari rezeki "...tambahnye lagi..hehe.." Ulorr ler sikit"...jerit nya ke keme. Keme paling buat deeeeekkkkk jer....

Jeng jeng...Selamat Datang...cuaca elok jer petang2 ni...alhamdulillah...

Abadikan dulu gambor dulu sebelum masuk ke dalam taman....


Sebelum keme teruskan menyelongkor kawasan taman ni, keme peghati dulu aksi2 monyet dua beranak ni. Kadang2 gambor boleh mentafsir berbagai2 maksud...Mereka juga makhluk Allah. Punye perasaan. Reaksi deme ni membuatkan keme terpikior sejenak, apa la yang sedang dimenungkan oleh si ibu. macam sedih jer kan. Cer kome cuba tafsirkan gambor2 di atas...sayu jer keme tengok gambor si ibu tu....walaupun pada awalnye dia mengalu2kan kedatangan kiteorang kat sini...hahaha

Selepas berebut dengan segerombolan pelancong masa beli tiket masuk, keme teruskan langkah nengok2 sekeliling, teruskan berjalan atas kawasan bakau ni, sambil2 tu nikmatilah pemandangan hutan bakau yang ade..deme buat laluan pejalan kaki atas kawasan bakau ni, so kome tak perlu ler masuk lumpur bagai nak berjalan kan...kemudahan dah disediakan...Berapa jauh pulak nak berjalan sampai hujung selatan benua asia ni?..jauh ler jugak..namanye pun hujung benua kan...tentu ler jaaaaaaauuuuuuhhhhh...hehe

Idok ler jauh mana kan...sepelaung jer jaraknye....keme tak terasa pun jalan jauh tu sebab sibuk menghayati pokok2 bakau yang ade....anggap jer kome jalan kaki dari Pasar Seni ke Sogo...tak jauh mana pun kaaaannnnn....

Laluan pun cantik jer...mula2 ada ler laluan berbumbung...okay jer


Jalan lagi, ada papan tanda arah mana nak dituju...jangan ghiso..kome takkan sesatnye dalam hutan ni


Jalan lagi berbumbungkan daun2 bakau dan langit membiru, hari yang cerah tak hujan...cuaca memang memihak kepada kiteorang. Tak silap keme kat Sepilok pun dieorang buat laluan macam ni jugak untuk sampai ke dalam kawasan Oreng Utan tu...* Pe hal keluor Sepilok pulak ni ..*..tak de ape..teringat jer musuh lama kat dalam hutan kat Sabah tu....haha


Terjumpa pulak nama pokok bakau ni...sian keme ke pokok ni, dipanggil kurap. Jenuh keme teropong guna kanta pembesar original. Tak jumpa ler pulak kurapnye yang macamana dan warna ape...Yang keme jumpa pokok tu menggerutu jer..Ngape ler deme tak panggil dia bakau gerutu yek..? sedap sikit bunyi nyer...musykil2... Cer kome bubuh belakang nama kome tu kurap. dan panggil. Apa perasaan kome..Gitu ler keme rasa ke pokok ni.....

Jalan lagi...jumpa pulak papan tanda ni..
Memang banyak ghuper nye deme ni kat sini. Kampung deme agok nyer. Patut ler siap ade papan tanda. Kome jangan pulak ikut peghangai deme ni..kalau kome buat jugak..memang same ler kome ngan deme ni. Tapi sepanjang keme berjalan atas laluan pejalan kaki ni, idok ler muncul deme ni walaupun sekor. Cuma kat pintu masuk tadi jer ade.

Jalan pun bosan gak kan...so...
Sheshekali buat aksi wajib tayang...hahaha...ku lihat ijooooooooo.....

Bila keme baca papan tanda ni, terus mata keme melilo ke tanah mencari makhluk yang dinamakan sedemikian ghuper...Tak jumpa walau sekor pun kome....mane deme ni nyorok...keme nak ler juge tahu rupe bentuk nye. Sampai ke sudah tak muncul. Siap nyanyi lagu siput serawak lagi...kot2 deme dengor...

Nak sampa dah kome...nak sampa dah...jap lagi...

Tu dia...nampok dah...nampok dah....tapi laluan tu dah mula ayor naik...ish..ayor pasang ni...memang kene ghedah ler ni..tu jer laluan nye...huhu...

Huh..boleh da tarik napeh...sebab tadi hampir tergelincir...
Semata2 nak ke sini...haha



Ni la dia penghujung selatan benua besor Asia...bukan di penghujung nyawe ye kome...

Apa kome boleh buat kat sini ?....tengok2 selat Melaka...pusing2 besi globe tu...klik sana sini..tu jer ler...hehe...yang penting kome dah sampai...

Tahniah kepada diri sendiri..berjaya sampai dan menjejaki titik paling selatan benua besor Asia...yang ada di negara keme sendiri...tak perlu nak cop passport....


Ade gaye macam berdiri di buritan kapal tak ? Tahniah sekali lagi..

Dah...jom balik...nak senja dah ni....

Selamat membaca dan terima kasih, semoge terhibur dan berjumpe lagi di lain siaran.

22 comments:

  1. huhuhu.

    aku pernah kena kejar ngan monyet kat tg piai tu.

    sekian utk makluman

    :)

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. Haah.. tu buah binjai... bersiaran dari jeju airport ni..:)

      Delete
  3. Wah ASP lalu kpg saya ...BP... Pantai yg cantik sikit.. pantai minyak beku..

    ReplyDelete
    Replies
    1. OO...Kat BP ada pantai ye...tak tau ler pulak...

      Delete
  4. Wah ASP lalu kpg saya ...BP... Pantai yg cantik sikit.. pantai minyak beku..

    ReplyDelete
  5. Walaupun husband orang Johor, belum terlaksana lagi impian nak jejakkan kaki at the Southern Most Tip of Mainland Asia nie. Mesti nak kena pergi juga satu hari nanti nie. InsyaAllah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. elok jejak sheshekali ke sini...melawat kawasan...

      Delete
  6. Salam YOng ASP..lama menghilang tak update blog..ke Tanjung piai rupenye deme..

    Hahaha paling kelakar sign Hanya Monyet yang boleh buang sampah merata2...kalau kita mnusia buang jgk sampah merata2..di kira kita pun monyet ke hiksss

    Untung lah org Johor cam Pak Lamg Mie tu..hari2 leh pegi kan :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam JM

      Miker pekabor ?
      Yong hibernate sementor....

      Delete
  7. chok nah……bestnye ronda2 Johor….dok asyik merantau negara org je kan, negara sendiri apa kurang bestnye. heheh!!!!kami pun xsmp lg tu tips of mainland asia……yg smp tips of borneo ja. blk nanti nak g redah gak la

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam Zie

      Tu la, asyik nampak semut yang jauh diseberang lautan jer kan....hehe....

      Delete
  8. Assalamualaikum, boleh buat lagiiiiiiiii!!!!

    ReplyDelete
  9. wamboii yong nak terjah kampong teman tak ngabo ngabo..klau idak leh teman bentangkn karpet merah nyambut kome kome..idak pun boleh hidangkan burasak sekeping dua..rumah temsn sebatu jer dari penghujung benua tu...tak nampak lah pulak miker lalu!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam Nekcik

      Mase tu mane keme tahu kampong yong kat sana. Kalau idok memeng dah kena seghebu dah ponnnnn...

      Delete
  10. Saya pernah sampai ke tanjung piai tapi tak sempat nak ke tempat yang dikatakan penghujung selatan tanah besar asia tu

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum, akak, sy razimah, ex- student cikgu Halimaton. bestnyer.....nak join lain kali ya...

    ReplyDelete
  12. Tiba2 akak cd rasa nak pergi situ.

    ReplyDelete