Saturday, 16 November 2013

Malaysia - Sarawak - Gua Niah Yang Suram, Sunyi dan Seram.

Assalammua'laikum Pembaca Budiman

Yeah....mari kite bersiaran semula, mengembara dan melihat bumi Allah yang luas ini. Kali ini jom kome, kita terbang ke Miri, Sarawak. Menyelongkar ke sekitar hutan belantara nya yang luas, melihat tinggalan stalagmit dan stalagtit yang dah tak menampakkan rupanya langsung di gua batu kapur Taman Negara Niah.



Kenangan di Taman Negara Niah, Miri Sarawak

Waktu tu kiteorang singgah di Miri dalam perjalanan balik dari Ba'kelalan. Memandangkan belon kiteorang dari Ba'kelalan di awal pagi yang gunung ganang nye masih dibaluti kabus dan belon balik ke Kuala Lumpur nya pulak pada sebelah malam, apa la nak buat di bandor Miri sehari suntuk kan. Makanya kiteorang rancang masa tengah berjimba2 di Ba'kelalan untuk ke Taman Negara Niah. Tanpa ada perancangan awal, ia berlaku secara tetiba.



Belon keme transit di Lawas sebelum meneruskan penerbangan balik ke Miri, keme pun turun ler kejap jenguk-jenguk persekitaran alam.

Sampai di airport Miri, kiteorang melilau dulu disekitar nya, simpan beg dan tukar pakaian yang bersesuaian untuk aktiviti masuk keluar hutan ni.

Lepas ambik tiket dan jenguk2 di sekitar bangunan pentadbiran Taman Negara Niah ni, kiteorang pun mulakan ler menjelajah..Memola kena naik bot dulu menyeberang sungai. Kat sungai2 di sarawak ni banyak buaya, itu yang terpikior dalam kepala keme...selamat ke ni nak nyeberang..kang kena sambor naye jer..hehe.

Menyeberang sungai tak sampai 3 minit....tak sempat keme teropong cucu bujang senang dan panaskan vontot dalam bot tu dah sampai ke seberang sungai...haish...

Dari sini bermula lah perjalanan yang memakan masa sejam lebih kalau tak silap keme....berkilo2 meter ke dalam hutan untuk nak sampai ke gua Niah ni...Nasib baik jalan tu mendatar jer, kalau kena memanjat, memang jenuh la lutut keme....Makanya pakaian mesti lah yang bersesuaian dengan aktiviti2 hutan.


Jumpa sebatang pokok apa ntah, dah lupa. Paling besau keme peghonah jumpa sepanjang perjalanan ni...kene abadikan kenangan bersamanya....hehe

Bagi pencinta alam macam kiteorang ni, perjalanan memakan masa yang agak lama untuk sampai ke pintu gua sebab sibuk menghayati persekitaran alam dan penghuni2 nya...yang nampak dek mata kasor jer ler...yang halus tu tak yah pikior. dan juga sibuk bergedik sana sini....


Bergedik memang tak leh tahan deme ni..

Kawasan ni agak sunyi, maklum la, namanya pun hutan kan...tapi ada trek disediakan, maka tak kan sesat la. Cuma masa pergi tu macam rasa tak sampai2.. Jauh sungguh..



Tapi bila dah sampai di sekitar bahagian luar gua ni, terkedu la sekejap tengok keadaan bahagian luar nya. Cantik tapi kurang bermaya ...Corak2 yang ada di persekitaran gua ni memang unik. Nampak sangat gua ni dah terlalu tua usianya...

Setelah penat berjalan berkilo2 meter akhirnya sampai jugak ke pintu gua...


Trek pejalan kaki yang disediakan disekeliling gua untuk memudahkan pelawat sampai ke pintu gua.


Di Dalam gua Niah ini amat banyak kelawar berterbangan. Taik nye pulak bertebaran di lantai gua...lantai gua jadi licin kome, susah nak jalan atau nak panjat memanjat kat batu2 dalam gua ni...keme pun dah hampir2 tersungkor dibuatnya...baunya pun boleh tahan menyengat ke hidung...haha...


Kat lantai2 kayu ni pun penuh dengan taik kelawor...Sabor je la...

Barang yang perlu dibawa ketika menyelongkar gua ni ialah lampu picit...kena bawak..kalau tak bawak jawabnya berjalan dalam gelap ler kome dan pijak jer ler taik2 kelawor tu. Ayor mineral buat mengalas tekak di sepanjang perjalanan dan tuala kecik untuk lap peluh. Kome jangan kencing merata2 dalam hutan ni, kalau boleh tahan, tunggu sampai semula ke bangunan pentadbiran, tak de tandas dalam hutan tu. Keme buang siap2 kat tandas di bangunan tempat tunggu bot tu.

Makin jauh masuk ke dalam gua, trek menjadi semakin licin dan ada juga laluan berbatu. Yang berbatu tu lagi licin. Keme ni dah la seriau takut jatuh. Cuak jalan dalam cahaya lampu picit. Dalam gua jugak ada laluan menaik dan menurun ikut ke mana arah gua tu pergi. Keme jalan sampai lalaun yang masih ada cahaya matahari jer walaupun sedikit. Lepas tu keme tak mau teruskan dah. Terlalu gelap dan semata2 bergantung kepada lampu picit. Mau nye lampu picit habis bateri, menggagau la panjat naik balik sambil sapu sekali taik2 kelawor tu..Tak sanggup teman...kalau tergelincir..tak tau jatuh nye ke mana...lagi haru kan...


Laluan dalam gua, penuh dengan taik unta...eh silap....taik kelawor...

Gua ni jugak dihuni oleh burung2 yang deme ambik ayor liur nyer tu..apa ke namanya...layang2 kot...Deme buat sarang punye ler jauh di bumbung gua. Tu pun ada yang sanggup pegi panjat ambik sarang deme. Galah pulak punye ler panjang...jenuh..kalau jatuh boleh terus kebumi dalam gua ni...


Dalam gua tak de la formasi2 yang menarik. Macam suram jer, macam seram jer....Dah ler gelap gelita..hehe
Nak tangkap gambor pun tak de kamera canggih masa tu. Ambik gambor formasi batu2 di luar gua jer la.


Belakang keme tu jer la yang keme rasa cantik formasi nya yang masih boleh dihayati oleh mata kasor keme. Ini kat luar gua jer. Pancaran matahari tu yang mencantikkan batu2 di dinding gua ni.

Di sekitar gua ni jugak ada lagi tinggalan rumah panjang orang2 asli yang menghuni gua ni dulu, tapi tinggal rangka jer la. Juga ada perkuburan kecik di pintu dua, tapi kawasan kubor tersebut dah dipagar.

Rangka2 rumah panjang orang asli yang menghini gua ni dodulu

Tamat ler sudah penjelajahan keme ke Taman Negara Niah, Miri Sarawak. Ada orang kata Taman Negara Mulu pun lagi mencabor..mmm....nanti ler keme pikior2kan....

Terima kasih sudi membaca coretan ini...Semoga bertemu di lain siaran..

16 comments:

  1. Cantik bahagian luar gua ni. Bahagian dalam pula bagaimana agaknya yek? Teman gelap-gelap ni takut juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam Prof
      Dalam tu gelap Yong, harapkan lampu picit jer dok suluh bumbung, dinding dan lantai gua tu..Luas kawasan kat dalam tu. Mana yang ada simbahan matahari melalui lubang2 gua dari atas tu dapat la tengok formasi yg ada. Tak de bentuk dah...penuh ngan kelawor jer di merata2.
      Kawasan yang terlalu luas dan sunyi, jauh di tengah hutan, memang sedikit menakutkan.

      Delete
  2. Jom terjah mulu jom.. cun kawan ku membawa story..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mulu ?...eeerrrrrr...nanti keme pikior2 kan ye...

      Delete
  3. Salam ASP. Kejam betoi la blogspot, tak naik pun entri baru ni kat bloglist, ingatkan dah lama sungguh takdak entri baru, tu yg tak mai sini.
    Wehhh best dah sampai Gua Niah. Saya hanya pernah masuk Gua Tempurung kat Perak & Gua Wang Burma kat Perlis ja. Ada guide tak ke situ atau memang pi sendiri bertiga tu saja?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam Dinas

      Memang lama tak update blog ni,
      Pegi gua tu tak de dalam plan asal Dinas, tu tak buat survey betoi2 gi sini.
      Kiteorang ni pi semua pompuan, tak berani sangat so cari tour guide la kat sana jadi bodyguard. rasa selamat sikit masuk keluar hutan ni.

      Delete
  4. salam ASP….lama tak dengar citer jalan2…..kami niah ni blm lagi teroka sbb, tg anak2 besar sikit

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam Rostina

      Ye, lama tak update blog ni...
      Pegi la jejak kaki ke Niah, bawa anak2 miker tu menghayati hutan rimba dan khazanah alam yang masih ada di sana.
      tapi ada gak yang suggest pi Mulu, lagi mencabar katanya

      Delete
  5. Salam Ka Yong ASP..lama betul JM tak borak sama Yong ASP ni..ke Gua Niah ye..eee..gelapnya..nak masuk sana perlu ada torchlight..tapi riasau gak kalau ada kala jengking atau ular kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam Jari Manis
      Memang gelap gelite kat dalam tu, batu2 tu pulak licin mijaknye sebab penuh ngan taik kelawor. Geli geleman Yong dibuatnye...mana yang masih boleh tembus sinaran matahari tu Yong sanggup lagi ler jalan, mana yang dah tak nampak biji mate kawan tu, Yong sarender...hehe..
      Idok ler pulak Yong jumpa ulor ataupun kale jengking, deme tak laghat nak idup kat dalam gua tu kot, bau taik kelawor tu boleh buat deme pengsan gamoknye...hehe

      Delete
  6. lho dari turki terus masok gua yong..bertapa ke...he..he
    lpas gua turki masuk gua malaya lak ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. sheshekali cari gua la pulak Yong...Gua Turkey sejuk menyengat..gua kita panaih melekit...hehe

      Delete
  7. Menarik gua ni...! tp x di commersialkan sangat nampaknya kan..? Ok jugak tu xtvt sementara mengisi masa lapang..dpt pengalaman baru...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Struktur gua cantik, tapi tak betul2 dijaga, busuk dengan tahi kelawor jer Yong, menyengat ke hidung..boleh pengsan kalau tak tahan baunya...haha...

      Delete
  8. As salam...lama dah tak ke mari...Aduyai....tak sampai lg kita kat sini....mesti best punya...adventure gitu....

    ReplyDelete
  9. As salam...lama dah tak ke mari...Aduyai....tak sampai lg kita kat sini....mesti best punya...adventure gitu....

    ReplyDelete