Saturday 28 November 2015

Incredible India - Himachal Pradesh - Episod 5 - Ekspedisi ke Jajaran Himalaya Bermula - Perjalanan di Pergunungan dari Narkanda ke Sarahan di Wilayah Kinnaur

Assalamua'laikum dan selamat sejahtera kepada semua pembaca yang budiman.

Anda fikirkan perkataan-perkataan berikut :-

Sugarfree - tapi ingredient mentioned ada sucralose !!
Additive - plant and synthetic - Makna macam plastic
Natural and artificial flavorings !! Dah kata Artificial flavorings, boleh ada natural kah sebab bahan dah kena chemical atau bleaching ?

Itu sedikit info daripada pakar holistic. Kena peduli apa yang kita makan dan masukkan ke dalam perut. Banyak penyakit disebabkan makanan yang kita makan terutamanya penyakit kanser, buah pinggang, kencing manis, darah tinggi kolesterol jahat dan lain-lain. Elakkan atau sekurang-kurangnya minimakan memakan makanan yang telah diproses [processed product] dan yang diletakkan pewarna-pewarna tiruan.

Anda fikirkan pula perkataan-perkataan berikut :-

Apple hijau
Bawang putih
Halia
Kunyit hidup

Ia merupakan sebahagian daripada penawar bagi penyakit-penyakit tertentu seperti tekanan darah tinggi, kencing manis, kolesterol jahat, kanser, irritable bowel syndrome dan lain-lain. Apa yang aku ingin maklumkan di sini ialah terdapat pencegahan untuk berbagai penyakit yang anda boleh dapati di dalam rumah anda sendiri atau lebih tepat lagi di dapor anda !!. Cari lah.

*********************************************************************************

Aku dan Buddy telah mengubah keseluruhan plan asal kami. Laluan bertukar arah ! Kami mengambil peluang yang ada untuk menyelongkar negeri Himachal Pradesh ini. Laluan Kinnaur - Lahaul & Spiti tapi kami tidak mempunyai masa yang mencukupi untuk menyelongkar ke keseluruhan Wilayah Lahaul & Spiti ni. Cuma sebahagain sahaja. Laluan baru ini akan membawa aku ke sempadan Tibet. Lain kali aku akan terjah rancangan asal jika ada kesempatan di tahun-tahun mendatang. Tahun lepas masa aku ke China, aku juga mengembara ke Wilayah China yang bersempadan dengan Tibet iaitu Shangri La, kali ini juga sama, ke Wilayah Lahaul & Spiti di Himachal Pradesh yang bersempadan dengan Tibet ! Tak tahu lah bila aku akan masuk ke Tibet ! Asyik pergi ke sempadan dia saja.

Sempat bergambar kenang-kenangan bersama Nazir dan York sebelum kami memulakan perjalanan yang panjang di Wilayah Kinnaur, Lahaul & Spiti.

15 September 2015

Pukul 7.00 am, aku checked out dari Hotel Woodland. Pekerja hotel sini aku tengok boleh saja tidur merata-rata. Di atas sofa dan juga di atas meja panjang yang terdapat di lobby hotel. Semua tempat tidak menjadi masalah bagi mereka walaupun cuaca sejuk menyengat kulit di malam hari. Balut saja badan dengan selimut tebal. Berdengkur lah mereka sampai ke pagi.

Tangga di tepi hotel ni sedikit curam menuju ke jalan raya. Cuak juga aku membawa beg menuruni tangga-tangga ni. Takut tersilap langkah, boleh tergolek aku ke bawah. Sekeliling lereng gunung di kawasan hotel ini dipenuhi dengan pokok-pokok pine. Di tepi jalanraya dibawah hotel, van tourist telah siap sedia menunggu kami untuk memulakan perjalanan ke arah timur di Himachal Pradesh. Nazir memperkenalkan kami dengan pemandu yang akan membawa kami disepanjang pengembaraan ini. Kemudian kami di bawa ke hotel seorang lagi pelancong yang akan sama-sama mengikuti trip ini iaitu York yang berasal dari Jerman. Adalah dalam 7 kilometer mengikut jalanraya memusing lereng pergunungan ni sedangkan si Nazir hanya berjalan kaki dalam 15 minit sahaja dari hotel yang kami duduki ke hotel yang York duduki. "Jumpa di sana", katanya. Si Nazir sampai dulu daripada kami ! Dia berjalan ikut jalan pintas sedangkan kami memusing lereng gunung ni baru sampai ke hotel York tu.

Setelah mengambil York dan say hi hi bye bye to Nazir, kami pun memulakan pengembaraan ke timur. Kami melalui lereng-lereng gunung yang masih menghijau di kawasan jajaran himalaya ini. Setelah setengah jam memandu, kami berhenti untuk bersarapan di restoran yang terletak betul-betul di tepi lereng gunung. Pemandangan nya tak usah cakaplah. Speechless. Lembah menghijau yang sedang diselaputi kabus pagi. Suasana yang sangat tenang dan sejuk nyaman. Ramai pelancong yang berhenti di sini. Ada yang bersarapan seperti kami dan ada juga yang hanya melihat keindahan lembah gunung dari sini.

Melihat kabus yang masih menyelimuti lembah gunung walau matahari mula memuntahkan cahayanya memanaskan kawasan pergunungan ini.

Banyak betul menu "dosa" ni..Aku pun terjebak sama memakan "dosa"

Mereka sedang menikmati "dosa"

"Masala Dosa"- hahaha - Bagi yang biasa memakan masakan India di kedai-kedai mamak di Malaysia, macam aku, pasti tahu apakah "dosa" ini. Cuma mungkin gravy nya berbeza. Tak dinafikan memang sedap.

Kenderaan rasmi aku di Himachal Pradesh. Jauh beza dengan kenderaan rasmi aku di Delhi..hehe

Aku membeli bekalan air mineral berbotol-botol disini. Lepas tu aku akan pindahkan ke dalam bekas air tupperware aku. Jadi tak lah aku tertukar botol dengan mereka. Aku bawa 2 bekas, satu untuk isi air mineral yang dicampur vitamin C dan satu lagi untuk air mineral sahaja. Begitu lah yang aku buat setiap hari disepanjang pengembaraan ini. Kami memang banyak minum air kosong. Itu sebab perut kami sihat walafiat. Jangan takut untuk minum air mineral ketika mengembara. Badan kita sememangnya memerlukan air yang cukup untuk meneutralkan asid dan mengeluarkan toxic yang ada di dalam perut dan usus.

Kami menuju Narkanda. Dalam perjalanan pemandu memberhentikan kenderaan di tepi sebuah lembah yang dinamakan Green Valley. Wow ! Itu saja yang dapat aku ucapkan. Kawasan lembah pergunungan seluas mata memandang yang dilihat dari ketinggian 3,000 meter. Tetapi disebabkan kabus tebal, lembah yang luas menghijau itu tidak begitu menyerlah kejelitaannya di waktu pagi, tambahan pula cahaya matahari berada di hadapan aku. Tiada memori dalam kamera tetapi sangat segar dalam ingatanku. Kalau berada di sini diwaktu tengahari ke petang, aku pasti akan singgah lebih lama, hanya untuk menikmati keindahan alam yang berada dihadapan mataku.

Apa ada di Narkanda ? Tiada apa-apa melainkan sebuah pekan kecil dan perkampungan di pergunungan. TETAPI puncak gunungnya sangat menarik. HATU PEAK ! Berada di ketinggian 3,400 meter atau 11,152 kaki dari aras laut. Cukup tinggi apabila kenderaan juga boleh sampai ke puncaknya. Jalan ke puncaknya melalui selekoh tajam dan menyeramkan bila ternampak kenderaan lain dari arah hadapan. Setiap kali bertembung dengan kenderaan lain, pemandu terpaksa melihat kebarangkalian tempat-tempat yang boleh berselisih dengan selamat. Hon kenderaan sentiasa ditekan teruatamanya ketika hendak melalui selekoh kerana pemandu kadang-kadang tidak perasan kenderaan yang datang dari arah hadapan. Kecekapan memandu di lereng gunung dengan keadaan jalan yang sempit dan tidak rata di tepi jurang amat diperlukan di sini. Jantung aku senantiasa berdebar tiap kali kenderaan ini berselisih dengan kenderaan lain dan ketika posisi kenderaan kami berada di sebelah gaung instead of berada di sebelah bukit. Tak berani mata aku nak menjeling keluar tingkap. Gayat dan cuak walau pokok-pokok pine yang berdiri tegak di lereng menyejukkan pandangan mata. Cuba anda bayangkan tayar kenderaan yang hanya beberapa inci dari gaung. Silap kiraan inci, anda boleh tergolek dan terbalik menuju ke jurang gunung.

Aku sampai ke puncak tanpa perlu memaksa lutut-lututku dan memerah keringat mendaki gunung..hehe

Jadinya, kami pun bergediks la sehingga muak.....

"Cepat la petik butang kamera tu moksuuuu, gayat ni" katanya. "Ok ok, jangan pandang belakang", aku kata, sambil tangan terkial-kial nak setting semula kamera ni..hehe

Untung la, dia mampu lompat batu-batu dan sampai kat situ dan goyang-goyangkan kaki sambil menyanyi lagu kabhi kushi kabhi gham hampir 20 kali...

Aku perati dari sini jer sambil rehat tarik nafas..

Nak menjerit, menyanyi, melompat dan nak buat apa-apa saja aksi disini. Tiada manusia selain kami ber-3. Nak berguling jer tak berani nak buat takut terguling ke dalam gaung. Pemandu kami tunggu didalam kereta saja. Bila dia tengok kami ni macam tak turun-turun dari puncak tu dia pun keluar dari kereta dan berjalan di sekeliling kawasan dan melangut dari jauh melihat aksi-aksi kami disini.

Jeritannya memecah kesunyian penghuni di sini.

"Maksu dah tak larat nak turun naik menerjah ke setiap sudut di Hatu Peak ni. Hang pi la tangkap gambar hang sendiri".

Duduk saja diam-diam disini. Tak perlu buat apa-apa. Tengok ke lembah di bawah sana dan juga disekeliling alam dan tinggalkannya di kotak memori.

"Moksuuuuuu.....Sonu dah panggil...nanti lewat sampai Sarahan katanya"..Jerit si Buddy ke aku dari jauh..."ok ok"- aku lambai jer, namun nak turun dari situ liat la sesangat.

Cuaca cerah, matahari memancar dan langit membiru. Memang terbaik lah perjalanan hari ini. Pemandu kami bersama Sonu. Sangat cekap memandu di lereng gunung. Kami turun daripada Hatu Peak menuju ke Rampur. Turun dari puncak gunung tapi masih di pergunungan. Turun gunung nampak kawasan dataran yang menghijau disebelah sungai. Sungai yang membelah dua pergunungan. Pemandangan tersebut membuat aku teringat pengembaraan aku di Wilayah Shangri La China. Pemandangan yang sama cuma di lain negara.

Singgah bergambar di pertengahan perjalanan dari Narkanda ke Rampur. Kehijauan itu sangat menenangkan.

Jalinan jalanraya di lereng gunung tidak lah begitu baik. Hanya satu lorong di kebanyakan kawasan dan memang menggerunkan. Bila turun ke kawasan lembah, jalan rayanya sedikit lebar tetapi kebanyakannya pula dibina bersebelahan dengan sungai. Aku tengok jalanraya di wilayah Himachal ni banyak yang sedang dibaik pulih dan dilebarkan. Ada juga di beberapa kawasan sedang dibuat jalan baru. It is a massive construction. Berdebu sana sini. Mungkin 2-3 tahun lagi siap la tu. Masa tu memang best la mengembara guna kenderaan di sini. Tak lah sakit bontot, perut dan usus bila asyik melambung saja duduk dalam kenderaan. Tapi ada juga jalanraya nya hanya batuan sahaja yang tinggal. Tar nya dah hilang ditelan masa dan berlubang sana sini. Aku tak nampak pulak tanda-tanda ianya akan dibaik pulih. Mungkin ikut phase tertentu agaknya.

Ni ok lagi boleh berselisih dengan aman tenteram tanpa gaung di sebelah menyebelah

Jalanraya yang berbatu dan berdebu. Tiada bertar serta sempit. Kalau berselisih di antara kenderaan terutamanya lori dan bas, salah satu kena berhenti dan bagi laluan.

Jalinan jalanraya di lembah pula dibina bersebelahan dengan sungai sebab tanah di sekelilingnya lebih luas.

Kami sampai di Rampur waktu tengahari. Terus membuat lawatan ke sebuah istana yang dibina awal kurun ke 20. Tiada pelancong yang melawat istana ni melainkan kami sahaja. Cantik senibina nya. Istana ni berkunci jadi kami tak dapat nak lihat rekabentuk dalamannya. York cuba nak gegarkan pintu utama istana ni tapi tak berjaya..haha...

Padam Palace. Memang cepat padam la.

Singgahsana di tepi padang

Berehat di bawah sepohon pokok

Kecil sahaja istana ni. Dari jauh nampak macam rekabentuk istana melayu dulukala

Rekabentuk silingnya pun cantik. Sungguh berseni orang India ni

Dari sudut singgahsana taman menghala ke istana

Di zaman serba moden ni, rumah-rumah orang kaya pun lebih besar daripada istana ni.

Istana Padam ni terletak di laluan menuju ke Sarahan, sebab itu lah kami singgah sebentar di sini sambil melihat pekan kecil Rampur ni. Kemudian kami meneruskan perjalanan mendaki lereng-lereng gunung menuju Sarahan. Sepanjang perjalanan mendaki menuju Sarahan, kiri kanan dan sepanjang lereng gunung di sini ditanam dengan tanaman apple. Aku mengembara di musim menuai apple. Sungguh cantik melihat apple orchard disekelilingku dengan buah-buahnya yang lebat. Ada yang telah dituai dan ada lagi yang masih banyak bergantungan di atas pokok. Himachal Pradesh adalah pengeluar apple terbesar India. Apple merahnya manis dan fresh.

Perkampungan di Sarahan dari beranda luar bilik aku di sebuah hotel

Kami sampai ke hotel penginapan ketika hari hampir senja. Jauh memanjat lereng gunung. Memanjat semata-mata nak duduk di atas gunung. Nak jadi orang gunung. Nak rasa cuaca gunung yang sentiasa sejuk gediks. Nak duduk dengan alam. Nak hirup bayu segar dan bersih dari gunung. Nak pergi jauh dari kesibukan dan kebingitan kotaraya. Nak tengok puncak gunung bersalji di hadapan mata disepanjang perjalanan walau musim sejuk belum bermula. Kalau dah masuk musim sejuk, kawasan sini tidak dibuka kepada pelancong kerana saljinya tebal dan menyukarkan kenderaan melalui lereng-lereng pergunungannya.

Malam nya, aku keluar dan berjalan-jalan di kawasan Sarahan ni. Sebuah pekan kecil di atas gunung. Aku cuba mencari restoran full vege dengan harapan untuk menjamah sedikit capati. Aku dan buddy berjalan dan terus mencari hingga ke hujung kawasan. TIADA !!! Sampai hujung jalan, aku diberitahu oleh si Buddy dia ternampak ada satu kedai kaum Tibet. Kami terus jalan tuju ke kedai yang di punyai oleh suku kaum Tibet tersebut yang tertulis "full vege" dihadapan kedai mereka. Aku tanya beberapa soalan kepada mereka. Ok. Aku kata ke Buddy, jom balik semula ke bilik dan kita makan oat segera dan buah pisang serta apple. hahaha

Malam tu juga beberapa kali bekalan elektrik terputus. Nak caj segala gadget juga sedikit terganggu. Lampu picit dan powerbank banyak membantu aku di dalam situasi begini. Bila bekalan elektrik terputus, satu gunung bergelap. Langit juga gelap. Rasa duduk dalam kubur. Tapi sejuknya jangan cerita la. Angin bergerak selembut 1km/hour pun boleh menggigil berlaga gigi

Lihat puncak gunung yang mula diliputi salji menandakan musim sejuk akan bermula tak lama lagi

Aku tidur malam tu dalam kesejukan teramat. Tapi tetap lena sampai ke pagi. Yang penting bangun pagi air panas tetap ada dalam bilik mandi. Jadi tak la fobia ambil wuduk pepagi buta ni.

Sekian untuk episod kali ini.
Semoga berjumpa di lain siaran
Terima kasih kepada semua pembaca yang berkunjung ke blog ini.

1. gayat ooo nangok budak tu diri satu kaki gituuuuuuuuu!!!!!!!!!!

1. hahahaha....saja bagi dia diri lama2 sebelah kaki kat situ...

2. mak su

sini sejuk bebeno jugak ni, tido pakai seluar tido track suit tebal nni padahal kat tanah melayu pakai pelikat gombang je hahahahahaha

tak tahan kaki sejuk , pengabis tido kalau pakai stokin, baik pakai but bola sekali hehehe

3. Bagus tu... x pyh mendaki dh smpai puncak... i like... i like.... mmg cntik pemandangnnya ya... Saujana mta memandang

1. hahaha....memang cari puncak gunung yang boleh dipanjat oleh roda 4....
      India Utara ni memang cantik pemandangan gunung dia...terpegun..
      byk lagi tempat disana yang perlu diteroka

4. keme tny apa dekat restoran tibet tu ? fully vege tapi still x meyakinkan utk makan isi perut eah

1. rasanya akak tanye pasal mee tu kot or bahan2 yang ada kat restoran dia tu ada yang diragui.

5. Assalamualaikum,boleh saya tahu tak berapa charges untuk pekej innova+driver tu, dan untuk berapa hari? Terima kasih Cik