Friday, 12 June 2015

Malaysia - Penang - Episod 2 - Mengunjungi Sahabat Lama dan Sekolah Teknik Kami !

Assalammua'laikum w.b.t kepada semua pembaca2 Muslim dan salam sejahtera kepada pembaca yang belum Muslim. Semoga pembaca semua dalam rahmat Ilahi dan ceria mengharungi setiap perjalanan yang ditempuhi.

Setiap kejadian yang berlaku pasti ada hikmah disebaliknya. Buruk atau baik perlu dilalui dengan syukur dan sabar. Jangan sesekali kita menghina sesama insan kerana lidah itu tetap tak bertulang. Jangan pula kita berprasangka buruk terhadap orang yang tidak pernah kita temui. Sekali kita melontarkan kataan yang berunsur penghinaan dan hasutan, walau dengan apa jua maksud tersirat dan tersurat, kita telah pun mencalit sekeping hati dengan dakwat hitam kekal yang amat sukar untuk dibersihkan. Diumpamakan kita mengetuk dinding batu dengan seketul paku, apabila ditarik semula paku itu, mungkin paku itu dapat dikeluarkan, TETAPI ia membawa sekali cebisan-cebisan batu yang telerai bersamanya dan meninggalkan bekas untuk selamanya. Juga mungkin terjadi retakan yang hanya nampak seperti garisan halus namun di dalamnya terdapat rekahan yang dalam. Tutup lah dengan apa jua cara, ia masih kekal disitu. Sekian, sedikit renungan buat diri sendiri dan juga pembaca semua.

Nostalgia Lama
Hari kedua keme dan sahabat2 lama di Pulau Pinang.

Malam tadi kami sampai di Rosa'ah Guesthouse  Pulau Betong, Balik Pulau dalam pukul 12.00 am. Sedikit letih kerana terlampau kenyang, bukan lah disebabkan menempuh perjalanan yang jauh seharian. Lega rasenye dah sampai ke tempat penginapan yang ditaja sepenuhnya oleh sahabat lama. Guesthouse ni cukup selesa. Segala kelengkapan mencukupi. Boleh terus rebahkan ajer diri dek keletihan teramat.

Pemilik Rosa'ah guesthouse ni punye ler ramah-tamah orangnye kome, Pening pun ade keme tengok dia ke dapor ke depan ke dapor ke depan menyediakan segala keperluan kami selama dua malam di sini. Maklum la kan, kami dah terlalu lewat sangat sampai. Dia cakap jer gelak, lepas gelak jer dia sambung cakap semula. macam bertih goreng.

Keme tak mau ambik masa lama bersengkang mata kat guesthouse ni menyambong gebangan dengan sahabat2 lama ni, kang sampai pagi tak tidor dibuatnya, sebab program jjcm ni padat dan sendat. Ade jer peluang untuk tidur, baik ambik kesempatan itu membuta.

Kome nak buat ape tu ? Skodeng Rosa'ah Guesthouse Pulau Betong kat tingkap pakcik google ke ? Tak payah !!!...tak kan jumpanya. Buat penat mata jer kome cari.


Kehijauan di Pulau Betong, Balik Pulau, Keme jenjalan keliling guesthouse ni, ade pokok betik jer, tu pun yang tumbuh liar kat tepi dapor. Tanah terbiar tu kalau tanam pisang tanduk, banyak ringgit gak boleh dapat . .. Gitu la pemerhatian seorang peminat bidang cucuk dan tanam yang takde tanah...haha...

Paginye, walau program kami ni padat, kami tetap tenang jer di Balik Pulau ni setenang suasana kampung di sini sementara menyiapkan diri untuk program seharian. Segar jer bangun pagi dengan kokokan ayam yang masih boleh kedengaran. Pertamanya kami mulakan lawatan pagi ni dengan mengunjungi sahabat lama yang baru menimang cahayamata yang ke-7 tak jauh dari guesthouse kami ni. Sebelum kami sampai ke rumah sahabat tersebut yang bernama Cekgu Sarina, keme lencongkan sedikit stereng kerete ke sebuah rumah di Kg Perlis yang berhampiran dengan masjid disitu dengan cubaan nak mengintai pokok2 mempelam di halaman rumah. Kot2 telah berbuah. Namun hampa bila keme pusing halaman rumah deme. Tak de!!! 


"Assalamu'alaikum Mak Bonda Zalita, kami skodeng pokok2 mempelam bonda, ingatkan dah berbuah.."


Kami bukan lah setakat pusing halaman, siap berhenti lagi dan keluor untuk bertemu tuan rumah. Tengok tingkap terbuka maknanya ade orang la kan. Kami bagi salam kuat-kuat sebab yang tinggal tu hanye seorang makcik jer. Rumah panjang dan takut dia ade kat belah dapor tak dengor orang memanggil kat depan kan. Beberapa kali bagi salam terdengar la sahutan salam kami dari belah dapor. Kan dah kata. Jauh tu. 

Mak Bonda Zalita terpinga2 tengok kami. Tenung muka kami sorang2 dengan penuh tanda tanye. Tak kenal ! Pasti.. Memang la tak kenal kan.. Haha...Kami memperkenalkan diri bersalaman dan bagitau tujuan kami datang saje jer nak skodeng pokok mempelam dan lain2 pokok buah2an. Dengan jujur nya kami berkata2.  Gelak makcik tu. 


 Kami nak tunjuk kat anak Mak Bonda Zalita di Bangi nun yang kami betul2 skodeng pokok mempelam di kampung nye. Ini bukti !!!

Dah tangkap gambor dan kata hai hai bye bye kat Mak Bonda Zalita, kami pun dengan tangkasnye bergerak semula ke rumah Cekgu Sarina. Bukan setakat melawat orang baru, kami juga akan dijamu dengan masakan yang sedap2. Katanya nak jamu kami yang datang dari jauh ni dengan masakan kampung. Kami sanggup tak bersarapan berat pagi ni semata2 nak makan lebih nanti. Kat Rosa'ah Guesthouse tu semuanya lengkap kecuali pemilik tu tak sediakan makanan. Katanya, sarapan tak termasuk dalam pakej. Redho !!

Keme lupa rumah Cekgu Sarina ni belah mana tapi depan padang sebuah sekolah. haha...yang keme ingat hanyalah makanan masakan kampung yang enak ajer. Tu jer yang masih kuat melekat kat memori keme ni.  Sampai rumah dia pun dah pukul 11.00 am. Lama jugak la tak jumpa Cekgu Sarina ni. Satu sekolah dan satu universiti. Masa kat Uni dulu pun jarang gak jumpa, lain kolej dan lain jurusan ( or sama jurusan ? keme pun dah lupa ).


 Antara menu makan sarapan merangkap makan tengahari kami di rumah Cekgu Salina 

Sampai rumah Cekgu Sarina, berlaku lagi serangan histeria kali ketiga. kehkehkeh.  Tapi tak boleh la nak lebih2, ade bayi tengah tidor. Kang tak pasal2 terkejut bayi yang baru menjengah dunia ni melihat adegan yang pelik2 berlaku depan mata dia. Sambil sembang2 tu datang la makanan2 dari arah dapor satu persatu. Keme tenung jer makanan tu semua. Perut bagi signal sambil mata tengok jam.


Kerana hang la kami dapat bersua kembali dengan mak hang, sapa nama ? keme lupa dah!!


See... I am the first !!! 

Kalau bab2 makan ni, keme memang tak boleh nak tunggu lama, kejap2 jeling ke meja, kejap2 tengok jam. Lama2 keme dah panas vontot, lalu bangun mengintai ayor. Saje jer kan, Mulakan dengan cendol dulu. Lain2 akan menyusul kemudian. Sebenornye beberapa bulan lepas dah kami berinteraksi tentang program jjcm ke Penang ni. Memandangkan dia nak bersalin masa tu, kami ingat nak melawat sahaja tanpa perlu menjamu kami ni. Tahu la kan, orang tengah berpantang, tak sampai hati nak makan depan dia. Tapi dia berat nak masak jugak untuk kami dan siap suruh kami pilih nak makan apa. Wow...tak sanggup nak lepaskan peluang...muekekekekeke.

Maka keme dan kengkawan pun dengan berat hati memikior jenis2 lauk yang terasa di kerongkong, buat pilihan dan tanye ke dia, boleh masak ke?. Katanya tak de masalah, chef bersedia berkhidmat demi negara tercinta, Mentang2 la mak dia bekas tokey kantin, dengan senang hati jer dia buat tawaran. Katanye lagi, mak dia memang selalu ambik pesanan walau dah tak meniaga sebab mak dia memang suka masak. Best tak dengor ?

Ini lah kami yang seumpama semut gajah mengerumuni busut makanan

Emak Cekgu Sarina ni bekas pengusaha kantin sekolah. Memang pandai masak dan cekap di dapor. Memang takde masalah la setakat nak menyediakan makanan untuk tetamu yang beberapa kerat ni jer kan. Makanan dia pulak...peeerrgghhh....memang sedap. Tambahan pulak dimasak dengan penuh kasih sayang.


 Sambal bacang...terlior keme..aish...

 Sambal sotong...meleleh la ayor lior ni...

Bersimpul sila menjamah hidangan. Tak langut dah!!!


 Sebelum kami beredar, abadikan dulu kenangan, sok kalau dah tua, senang nak ingat balik nostalgia yang ditinggalkan ni.

Bila dah kenyang menjamu selera, terdampar la pulak macam penyu tepi pantai. Mata otomatik jadi luyu semacam. Sel otak pulak dah semakin lemah untuk berhubung. Layan jap mata sambil duduk dan teruskan jer bersembang. Tapi bila pikir banyak tempat lagi nak jejalah pulau ni, kami pun tak boleh la nak ikutkan sangat nafsu mata yang nak terkatup ni. kalau bagi bantal la kan..huhu...Tapi kene kuatkan semangat untuk terus berpijak di bumi nyata !!

Terima kasih pada Cekgu Sarina dan suaminya Mayo kerana menjamu kami dengan makanan yang sangat menyelerakan. Juga kepada emak Cekgu yang bersusah payah memasak untuk kami semua.


Lepas ucap terima kasih pada tuan puan rumah, kami teruskan memandu ke destinasi seterusnya. Melawat sekolah lama. Sejak lepas SPM keme tak pernah buat jejak kasih ke sekolah ni. Sibuk dengan urusan dunia akhirat. Kalau ke Penang pun dulu atas urusan kerja dan ke lain2 tempat ajer.

Jalan pun dah lupa, tapi tak risau la, pemandu pelancong kan ade.!!.. Selain menjadi pemilik Rosa'ah Guesthouse di Pulau Betong, dia lah juga yang jadi pemandu pelancong kami selama kami berjimbaan di pulau ni. Percuma!!! Satu sen pun keme tak perlu bayor ke dia. Best kan pemandu pelancong ni. Boleh buat lagi!!

Menuju kawasan sekolah. Jauh bebenor bezanya dulu dan kini...

Sampai pagor sekolah teruja jap sebab dah lain bebenor ghopernye. Masa berputor zaman pun dah berubah. Kabor kat pak guard kami ni datang jauh nun dari selatan semata2 nak jejak kembali sekolah kami ni. Bagi ler masuk jap. Pak guard pun iringi kami dari belakang dengan motor untuk pastikan kami tak terjun ke sungai yang memisahkan sekolah dengan asrama tu. Haha...

Ini lah Sg Ayer Itam yang memisahkan sekolah dengan asrama. Dulu hampir saban hari mencium bau-bauan semerbak yang dibawa oleh sungai ni. Kadang2 ade yang tersangkut di tepi sungai dan bawah jambatan. Siap ade yang kembung dan nak meletup, menambahkan lagi aroma yang boleh buat keme pening bila tertusuk ke hidung, bulu hidung pun tak cukup tebal nak tangkis. Di hulu sungai ni ade penternak vavi !!!


Masih mampu !! menjadi remaja 

Ini ler sekolah keme dulukala...


Sempat la keme melawat beberapa bangunan sekolah dan kelas keme dulukala. Terdapat beberapa bangunan baru yang dulunye hanya belukar atau tanah lapang.

Zaman keme dulukala ia merupakan bangunan yang menempatkan kelas2 jurusan ukur, binaan dan mekanikal 
Lirik dah ade, Melodi lak lupe

Tak balance ler kome !
Lepas lawat kawasan sekolah, kami pusing pulak stereng ke kawasan asrama. Sesedap rase jer memandu di kawasan sekolah ni tanpa ada rase was2 takut mata2 pak guard memantau pergerakan kami. Sekolah kami kan, ikut sukesuki kami jer nak keluor masuk. Angkat jer tangan, okay ler deme. Banyak rupanye perubahan di kawasan asrama. Tempat belakang asrama yang dulunya belukar tempat roh askar2 jepun merayap tu pun dah didirikan beberapa blok bangunan asrama tambahan. Eeerrrr...serem...berdiri bulu romaku!!

Mengimbau masa silam... Aspuri...

Di hadapan bangunan asrama

Padang sekolah tempat ku melontar peluru itu...


Bangunan Asrama lelaki. Dah macam bangunan bomba Ayer Itam jer...haha


Mengajuk kembali gaya2 kami ketika beratur nak pergi makan...Silapnya tak bawak pinggan dan gelas jer.

Alhamdulillah, sempat juga keme menjengah sekolah lama ni sebelum dipanggil kembali bertemu Sang Pencipta. Sekurang2nye sekali kan....Kome dah jengah sekolah kome ke ? Ade lagi satu keme nak buat. Menjejak universiti tempat keme bergelumang dengan kengkawan uni pulak. Bila nak buat jejak kasih tu? Ntah ler.. Sejak keme ambik scroll dari tangan agong yang umur panjang yang dah dua kali jadi agong tu, tak pernah jejak dah tempat tu!...Lupa daratan sungguh. haha...

6 comments:

  1. Saya dah buat reunion dengan kawan-kawan dan cikgu sekolah di Kuala Kangsar. Memang seronok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kaaaannn...Seronok jumpa balik kawan2 lama ni

      Delete
  2. Ooo ASP orang Penang no..tapi bukan anak mami kan..

    Cawan dah penuh tapi ada sesenduk lagi tu nak letak mana...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Keme bukan orang Penang, sekolah jer kat sana...bestnye kalau dapat gelaran anak mami, tapi dukacita dimaklumkan keme bukan anak mami, tapi anak Omak....hehe....

      Kehkehkeh...dalam senduk tu acah jer...tu pun PLM perasan...aishh..hehe

      Delete
  3. Bahaya tol yong ni..semadang jer histerianya..ni kna panggil ustaz Ismail Kamus nampak gayanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jumpa dah Ustaz Ismail Kamus dulu..katanye kat belakang opis ko ni ade sekor....hehe...

      Delete