Tuesday, 4 December 2012

Lembu Limousin dan Kambing Hitam Berkepak

 
Assalammua'laikum Pembaca Budiman


"Hai komer...pe kabor ? keme biasa2 jer....ambik gambor keme ni nak masuk blog ker ?..".terkejut kamben keme dibuatnye kalau dia cakap cenggitu....
 
 
Ni ler keje keme minggu lepaih. Membawa rombongan Cik Kiah dari kampung keme yang jauh di Parit tu ke Serdang untuk beramah mesra dengan makhluk2 bernyawa yang selalunye dinikmati di atas pinggan jer....hehe...
 
Kome pegi ke idok ke MAHA ni ? Keme dah ulang 2 kali dah pun, dulu 2 tahun lepaih pun keme pegi jugak, tengok apa yang pelik2 ada kat sana. Kali ni pun jumpa gak yang pelik2. Mungkin bagi sesetengah orang tak pelik mana pun kan, tapi bagi keme, apa yang tak peghonah keme nampak dan jumpa tu semua pelik kat mata keme ni...keme jumpa pokok ajaib, keme rembat satu....
 
Sebelum keme cerita aktiviti keme kat sini, keme nak ngomel sikit tentang MAHA kali ni. Keme pegi subuh sepie, oghang keme kata " keluor suboh2 kucing mengawik". Kome peghonah dengor ker bidalan tu ? Pak2 guard memang tak mandang ler masa ni so keme masuk ikut suker2 hati keme jer ler ke dalam tu dan letak kete sedekat bangunan yang boleh, ....semua kenderaan berpelekat " Exhibitor" kecuali kete keme jer....ada keme kisah.....
 
Kat sini la keme sorokkan kete keme bersama2 dengan kenderaan yang berpelekat....cukup puas hati, tak perlu nak menapak jauh2...keluor jer terus masuk bahagian makanan, apalagi...keme dan rombongan cik kiah pun bersarapan la dulu kat khemah besor sebelah kanan tu. Kalau kome boleh skodeng kete yang tak de pelekat tu...sah sah ler tu keme punye...ahaks....
 
Pengurusan MAHA 2012 kali ni adalah yang paling teruk dalam sejarah !!!....kome nak tau lebih2 cer kome buka youtube jer, penuh dengan luahan sang penderita yang tertipu. Huh...sedih betul....memang berserabut keme tengok, ditambah lagi bukti2 daripada peserta sendiri dan dari kaca mata keme ni....lebih2 tu keme tak berani nak kabor kat sini....tak berapa sesuai...tapi fakta tetap fakta, bukti tak leh diputar belit dan rakyat marhaen yang prihatin macam keme ni tak leh ditipu....huhu...prihatin ker keme ni ?....ish, ish dah la tu....kome cari ler yer....ngomel keme sikit jer walaupun apa yang berlaku tu terlalu besor kerosakannya kepada mereka2 yang berkenaan....sekian...apa yang keme harap, pengurusan MAHA seterusnya akan mengambil iktibar sedalam2 nya atas apa yang telah terjadi pada kali ni agar tiada yang teraniaya dan tertipu.
 
Keme ni memang suker bertanya dengan peserta2 terutama pengusaha2 industri kecil-kecilan tentang inovasi dan produk yang mereka keluorkan....keme memang berbangga dengan usaha deme tu semua meningkatkan tahap hidup dan bersaing di arena perniagaan sebab keme tak mampu jadi macam deme yang berjiwa kental dan bila dah mula bersembang tu kan, muler ler keluar segala luahan rasa...betul tak ?.....
 
Keme tak citer semua la yer kome, terlalu luas tempat ni dan kalau kome nak penghayatan bagi setiap tempat tu perlukan masa  berhari2. Keme pilih mana yang berkenan jer....kali ni kita ke bahagian ternakan...kita tengok makhluk2 yang bernyawa ni yang selalu jadi hidangan atas meja. Besor sungguh jasa deme ni kepada makhluk bernama manusia. Kali ni deme buat pertandingan lembu dan kambing terbaik ikut kategori la kot. Keme cuma terkesima dengan nama2 deme jer....pelik tapi benar....
 
Untuk ke lokasi ternakan, kena naik bendaalah di bawah ni...kalau nak jalan pun boleh, tapi kome boleh pengsan baru kome sampai, dibawah mentari terik yang tetiba turun hujan...hehe...
 
 
 
Moh kite tengok apa ternakan yang deme pamerkan kali ni .....
 
Nama kamben kat bawah ni...ish ish ish.....sesapa yang tahu nama keme...mesti gelok besor punye......kalau tambah lak huruf "T" kat hujung tu...lagi gelok....no komen, tak leh nak cakap apa da...rombongan cik kiah dah gelak dulu.....
 
"Hai...nak tangkap gambor keme yer...jap..bagi keme senyum dulu...cam ni hensem tak ?....." Sporting sungguh dia ni bile keme hala muncung kemera tu ke muke dia....
 
 
Nama kat bawah ni dah biasa kome dengor kan....
 

Keme suruh dia bangun, jenuh panggil, dia buat deeeeeeeeek jer..mentang2 name die dah femes...
 
 
Nama kat bawah ni..fuyooooooh..baru hari tu keme tahu.....tak terjangkau dek akal keme...tengok lak saiz lembu tu....sejibik dengan nama nyer...banding kan lak ngan lembu2 yang lain...memang panjang.....
 
 Dia mempamerkan otot-ototnyer yang berketak2 tu kepada penonton, bangga tak terkire lagak nyer....
 
 
Yang kat bawah ni pulak digunakan oleh Brahim dalam produk2 kari dan kurma nyer...untuk kome2 pengembara yang suker jenama dia....ya ampun Sykt Brahim, keme belawok jer kat sini....
 
Cer kome bayangkan lembu makan sambil duduk....punye la pemalas dia ni, jenuh penjaga dia suruh dia bangun, bagi macam2 termasuklah rambutan...dia tak jeling dan heran pun.... sekali dia bangun...penuh kandang tu dibuatnye...besor ya amat...
 
 
Yang bawah ni keme tak tau ase dari mane...lupe tanye....dan tak peghonah dengor pun nama dia...

 
Bulu mata warna putih u......
 
 
 
Yang ni geng ramai2 dok dalam satu kandang, best sikit deme...boleh sembang2 dan bergurau senda sesama deme. tak le boring sangat kena asing dok sensorang cam kat atas tu....
 

"Ramainyer jurukamera....moh kite senyum ke deme "
 
 
Keme suke ke tanduk dia ni....
 
 
 
Kambing hitam bersayap.....kali pertama dalam hidup keme tengok kamben ni
 
 
Keme memule tu cuma pikior kenapa deme letak kamben ni dalam kandang rusa...pegi dekat ke dia, pas tu penjaga kat luor tu guna pembesor suara kata kamben tu bersayap, keme terkedu dengor, betul ker? tapi kalau nak tengok sayap dia kena bagi dia bangun, apa lagi, kiteorang yang ada kat tepi kamben tu gigih tanpa putus asa suruh dia bangun...punye ler susah...tarik tanduk tak jadi, geli2 kan dia pun tak jadi...akhirnyer pujuk2 manja ala2 budak kecik baru dia bangun....
 
tu la sayap dia...amazing kan, dia bangun jer sume orang tepuk tangan...apa lagi..dia pun menayangkan la sayap dia....kembang kempih, kembang kempih....belagak ada sayap....
 
Keme ingat kamben ni untuk buat hidangan atas pinggan jer...ghupe nyer boleh buat binatang peliharaan...
 
 

Dia buat catwalk...eh eh silap...ubah statement ke goatwalk....
Jinak ya amat kamben peliharaan ni, macam kucing, suke menyendel2 kat orang yang lalu lalang kat situ, dia ni spesel...satu2 nye binatang yang boleh keluar dari kandang dan berjalan dengan bebasnyer bersama orang ramai...Ini umur 6 bulan, dan itu jer ler takat pembesarannyer...dipanggil jugak kamben katik.....bau dia lebih wangi daripada kambing2 lain....hiiihaaaa.....
 
 
Bagi yang malas nak kopek buah kelapa ni nak buat minyak kelapa dara, beli la mesin ni....
 

 
 
Tapi bagi keme elok mesin ni diberikan kepada pengurusan MAHA dan yang tertinggi daripada tu, letak kepala deme kat mesin ni bagi kopek macam kat atas tu, jadikan macam kat bawah ni......
 

 
Selalu nye sapa yang makan cili dia la yang terasa pedasnye kan. So keme hadiahkan cili ni untuk deme.....ambik ler....hehe
 

Cili ni mahei ya amat sekarang ni kome....minggu lepaih kalau tak silap keme RM 16.90 sekilo...pengsan jap tengok rege dia..kalau kome ambik 4-5 bijik mau nye kena bayor  2 hengget.... 
 
 
Sekian, wassalam
 



26 comments:

  1. Wah...puashati yang amat...dapat tengok pelbagai spesis lembu dan kambing...kambing bersayap tu pertama kali dengar...spesis dari mana yer?

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup...beramah mesra ngan deme...hehe...
      idok ler keme tahu kambing hitam bersayap tu dari mane...lupe tanye penjaga nye sebab terlalu terpegun nengok dia mengembangngembihkan kepak dia tu....

      Delete
  2. ruginyer rasa tak pergi maha ritu, padahak dekat jer..kambing bersayap?first time tengok jugok nih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmm...tak leh nak kater apa dah...kene ler tunggu 2 tahun lagi...
      harap lain kali ada pulak lembu bersayap kan.....hehe...

      Delete
  3. Subhnallah..lebatnya buah lada tuh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang pun..geram jer nengok nyer. rasa nak petik2 masuk beg plastik.....dan sakit hati tengok harga dia kat kedai....

      Delete
  4. Cabai memang mahai. Tanam sendiri pun tak berapa nak menjadi. Sabaq jalah.

    Comei sangat la kamben yg suka menyendel tu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahai berganda2 la ni kan....

      Kamben tu memang comei dan manja sangat, lagi kita garu kepala dia lagi kuat dia menyendel...hehe

      Delete
  5. Teman gelak besau dengan nama kambing yg 1st gitu.. ala yg nak kena tambah T kat belakang tu.. Sebijik... Teman rasa sesuaiiiiiiiiiiiiiii sesangat.. heheheh
    Lembu limo tu mmg pjg yek.. ala2 rasa nak boh sepasang kaki lagi kat tengah, pjg sungguh.. tq le empunya blog eeh atas usaha memberi makluman ke pada keme2 yg tak berpeluang menziarah MAHA ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehehehehehehe...tup mulut tu..jgn gelak kuat2 sangat...

      Delete
    2. Pelik-pelik muka lembu ngan kamben deme ni eh. Itu bukti kekuasan Allah. :)

      Delete
  6. makhoi besau nye die. name pon xnak kalah, limosin. kelas lembu!

    ReplyDelete
  7. Salam Yong,
    Cantik-cantik binatang tu...Seronok tengok...si Brahman tu sopan santun, penuh tertib, makan kena duduk....:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam Yong

      Seronok nengok deme tu, ceria jer tak pikior apa masalah pun....maaaaaaaaakan jer keje deme sampai tak mau bangun2...yer..tertib sungguh si Brahman tu sampai tak mau dongak langsung...khusyuk betul dia makan.....

      Delete
  8. hahahahahahha lawok ah gambar lembu minum sambil duduk tu.. berat bontot ke berat perut tu? :))

    Tahun lepas nak gi tapi mak tanak gi.. dia sakit lutut.. kesian gak dia huhu.
    Tahun ni dah pindah balik kg.. tgk gambar org je la sambil leleh air liur :-(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Deme duduk jer sebab terlampau kenyang...makanan dok kat bawah jer kan...so makan jer ler koje...pas tu kalau bangun pun bukan boleh jalan2...pusing pun tak boleh sebab kandang kecik bebenor....kalau deme tahu nak berbaring mau jer kot deme tu...hehe...

      Delete
  9. As salam Kak yong,

    Alahai... seronoknye bermanja-manja dgn kamben & moo...hehehe harus baunye juga 'harum' semerbak! Comelkan mmbeekkk tu... Cili tu merah menyala! Rasa nak kunyah je..hehehe... tetiba teringat cite monyet & cili! Berasap telinga! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam Marya

      Sheshekali main lak ngan kamben....bau tu sabor jer la kan...sheshekali masuk kandang....

      Cili mahai la ni Marya....tak leh buat sambal belacan kerap...

      Delete
  10. hensem hensem belake..semua mix ni..mana tak hensem..haha..

    geram aih tengok cili merah tu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. pilih pilih... mana satu berkenan....hehe

      cili tu kalau kita yg tanam tak pernah nak jadi cenggitu kan...

      Delete
  11. Salam Yong Org Kampong,
    perrggghhhh ensom lembu tu kan? Berketak2 tayang bodi dan ehem...anunya! Tapi kalau semelih, sedap ke dagingnnya? Kalau gi bahagian tumbuhan pun mesti best!

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'salam Yong Sepekan

      Memang ensom2....peh tu senyum lak si kamben tu..perrrgggghhh...lughuh jantung.....

      keme sempat ler rembat sepohon pokok ajaib...tanam kat kg...2 tahun lepaih sempat rembat pokok malberi....tak sampai setahun dah berbuoh..puas makan....

      Delete